Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 17 juli 2015

Wangerooge



Donderdag 16-7-2015, Cuxhaven- Wangerooge 43nM
OLH heeft bepaald dat vandaag om 02.30 het tij vanuit Cuxhaven naar buiten gaat lopen, en dat is zomaar 3 knopen. Als dan je reisdoel dik 40 mijl verderop ligt dan kun je haast niet anders, dan vroeg vertrekken. De wekker dus op 02.30 en om 03.00 met een zet van de steiger op weg. Het is nog stikdonker en in de haven staat al deining. Als we de haven uitvaren, staat er zelfs een stevige deining en behoorlijk wat golven. Aan alle kanten branden lichtjes, deels op de wal, sommige van varende schepen en andere van stationaire objecten zoals bakens en vaarwegmarkering. Gelukkig wijst de plotter duidelijk welke richting we op moeten en na een paar minuten beginnen  we een beeld te krijgen, welke lichtjes bij schepen horen en welke van de vaarwegmarkering zijn, en dan wordt langzaamaan duidelijk waar we naar toe moeten en welke schepen we in de gaten moeten houden. We trekken gauw de fok er bij, dan worden de bewegingen van het schip wat rustiger, en na een kwartiertje, als we iets buiten de chaos van Cuxhaven zijn, kan ook het grootzeil omhoog. De wind is achterlijk en tussen de 10-15 knopen. Samen met de stroom zorgt dat voor een snelheid over de grond die regelmatig ruim boven de 7 knopen uit komt. Dat schiet lekker op.  We blijven helemaal links in de vaargeul, net buiten de groene tonnen, omdat we ook aan die kant de geul gaan verlaten richting Wangerooge en we willen voorkomen dat we twee keer het hele verkeersstelsel over moeten steken.
En je denkt: in het holst van de nacht vertrekken, dan ben ik de enige, maar nee hoor, tegelijk met ons blijken er nog een stuk of 7 boten te vertrekken, allemaal profiterend van de stroom. Grappig!
Om 04.30 begint het al aardig licht te worden en wordt ook de oriëntatie een stuk makkelijker. Na 20 mijl buigen we af van de geul en gaan we richting Wangerooge. De wind is nu vrijwel recht van achter en we hebben de stroom dwars. Dat is lastig zeilen op een gijpkoers met erg beweeglijk water.
Kluiver te loevert en bulletalie op de giek

De bulletalie gaat aan de giek om onverwachte klapgijp te voorkomen (en die hadden we ook 1x echt nodig) en de kluiver wordt te loevert uitgeboomd. Soms zakt de wind wat in en omdat we op het eind geen stroom tegen willen, houden we de voortgang boven de 4 knopen door af en toe de motor bij te zetten. Zo komen we bij de bocht om Wangerooge, vinden de boeienlijn en lopen het haventje binnen. We ontdekken, dat er meer ondieptes zitten dan uit onze kaart en gidsen blijkt, maar met een ophaalbaar midzwaardje leidt dat niet direct tot problemen. Om 11.30 maken we vast aan de steiger.
De haven van Wangerooge ligt 5 km van het dorp vandaan. Met hoog water komt er 2x een veerboot die badgasten haalt en brengt.
Het treintje op Wangerooge
Aansluitend komt er op die momenten een treintje uit het dorp om vertrekkende gasten naar de veerboot te brengen en de nieuwe gasten naar het dorp. Wij stappen ook in het treintje om het dorpje te bekijken, dat blijkt de laatste trein die dag te zijn zodat we terug lopen, 5 km. Heerlijk in de zon door een in alle opzichten “schoon landschap”.  En het dorpje…. echt een badplaats – kurort – rieten strandstoelen – terrasjes – winkeltjes – strandspullen – gezellige sfeer..
En onze tochtplanning, belangrijk als je zo op stroom vaart en over het Wad wil, die klopte! Dat is in onbekend gebied altijd weer mooi om te merken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten