Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

maandag 1 mei 2023

Harlingen

 Zaterdag 29 april

Na een gezellige en zonnige Koninginnemarkt op donderdag rijden we zaterdagochtend bijtijds naar Warns. Het parkeerterrein van de haven staat nog vol boten dus parkeren in de straat. 

Rond 11 gooien we los, door de brug en even tanken bij Sirag, blauwe diesel, goed voor het milieu. Daar hebben we wel €3 per liter voor over.

Voor onze kraam op de Koninginnemarkt


De sluis bij Stavoren draait snel en met een boost aan vrijheidsgevoel varen we het IJsselmeer op, hijsen de zeilen en maken een slag richting den Oever. Ons scheepje loopt heerlijk, aan de wind varen en sturen op de telltails in de fok, liefst zittend aan de lage kant. Ik geniet daar van. Tegen de tijd dat we de Oostelijkste windmolen dwars hebben gaan we overstag maar dan ruimt de wind en kakt ie in. Dan maar wat van die blauwe diesel verstoken. De Lorentzsluis kunnen we direct invaren, al lijkt het nog even de vraag of we er bij kunnen. Eenmaal binnen blijken de vooraan liggende schepen zo ruim te liggen dat er nog wel 10 flinke jachten bij gekund hadden. Blijft voor veel schippers moeilijk om in de sluis aan te sluiten en een beetje compact te vullen. Zodra ze een klamp in de sluismuur kunnen pakken grijpen ze en klampen zich vast. Niet ziende dat ze nog makkelijk 2 scheepslengtes verder hadden gekund. “Situational awareness” zeggen de Angelsaksen, “omgevingsbewustzijn” wat is en gebeurt er om mij heen.

Het positieve is natuurlijk dat niemand schade had. 

Plan was om na de sluis voor de nacht aan te leggen, mooi beschut voor de Nwind. Maar op de “sportplek” lag een groot vrachtschip, op de plaatsen die nog wel beschikbaar waren stond een vervelende deining. Het besluit is snel genomen, met het staartje stroom mee gaan we door naar Harlingen. Met de wind tegen en het laatste stukje ook de stroom al tegen lopen we tegen 19.00 Harlingen aan en vinden een plekje in de Noorderhaven, naast een ander zeilschip, van het getij dus geen last. Het is behoorlijk vol, de havenmeester had 15 schepen verwacht, het bleken er ruim 50 te worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten