Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zondag 26 juni 2022

Helgoland

 Zaterdag 25 juni 2022

Op Spiekeroog worden we welkom geheten door Auke en Janny met de Second Wind. Gezellig weer met 3 North Beaches bij elkaar. Uiteraard gezamenlijk palaver om de kansen en mogelijkheden voor zaterdag te bespreken. Het plan van Windroos en Parel om naar Helgoland te gaan wordt getoetst aan de weersverwachting en Second Wind overweegt aan te sluiten en mee te gaan naar Helgoland. Uiteindelijk besluiten Windroos en Parel om naar Helgoland te gaan, want niet te veel wind en dus vlak water, en besluit Second Wind om niet te gaan, want niet te veel wind en dus waarschijnlijk ook een stuk op de motor. 

Zonsondergang op Spiekeroog


Vanuit de boxen waar wij liggen kun je met laag water niet weg, pas bij ongeveer half tij is er genoeg water. Om 03.50 is het laag water dus om 7 uur kunnen we gaan. Getijde-technisch was 3 uur na HW slimmer geweest. Dan heb je bij de doorgang tussen Spiekeroog en Langeoog het tij mee. Nu is het eerste stuk stroom tegen. Maar de wind voorspelling geeft smorgens wind en naar de middag toe steeds minder, dan kom je er niet meer.

Dus om 7 uur los. We gaan door de Otzumer Balje naar buiten, we hebben de wind mee en ik zoek bewust de rand van de geul en de ondiepte op. Midden in de geul is het 15 diep in heb je 2 knopen stroom tegen, aan de rand, bij 5m diepte is dat maar 1 knoop. 

Onderweg foto’s van de andere boot maken levert aan het eind van de dag ook veel foto’s van je eigen boot op

Windroos en Parel door de Otzumer Balje, op weg naar Helgoland


Hiervandaan sturen we aan op de TG9/Weser2 scheidingston en vandaar recht naar Helgoland. Vanaf de scheidingston kruis je de “traffic lane” van de grote schepen en dat is weer een beetje spannend. Die “lane” is 5nM breed, voor ons een uur varen, en die grote jongens komen er aan met een vaart van rond de 20 knopen. Het is een beetje heiïg, dus je ziet ze pas op een paar mijl afstand. Als je begint over te steken zijn ze nog op 10 mijl en zie je ze niet, ben je halverwege dan doemen ze ineens op en lig je er dwars voor. 

Kan ik er nog voor langs? De AIS geeft het antwoord

Het is dan ook heel plezierig te weten dat die grote jongens allemaal AIS hebben en dat ik ze op mijn plotterschermpje kan zien. Margaretha stuurt en Jur zit achter het schermpje. Alle schepen tot 15 mijl afstand worden gecheckt: wat is snelheid, wat is hun afstand, wat is hun richting, de plotter berekent dan wat wordt de kleinste passeer afstand en over hoeveel minuten is dat. Als die passeerafstand (Closest Point of Approach) kleiner is dan 1 nM dan moet je je eigen koers en/of snelheid aanpassen. Voor 1 schip moeten we even bijsturen om hem voor te laten gaan, de rest gaat vanzelf goed. Inmiddels is inderdaad de wind zover ingezakt dat de motor bij moet en zo varen we rond half drie de haven van Helgoland binnen en vinden een plekje naast een jacht van een meter of 12 die op de plek van bootjes tot 8 m was gaan liggen. 

Parel loopt Helgoland aan

Windroos loopt Helgoland aan

Van Spiekeroog naar Helgoland


Helgoland is een heel aparte belevenis. Geheel anders dan de waddeneilanden is het een grote rots in zee. Niks duinen en stranden. Aparte bijzonderheid, op die rotsen, tot 60m boven de zeespiegel, zit een kolonie Jan van Genten. Dat moeten we zien dus we wandelen langs het wandelpad naar de noordpunt van het eiland op zoek naar de Jan van Genten. We zien wel heel veel meeuwen maar geen Jan van Genten. Tot ik me realiseer dat het wel een beetje merkwaardige meeuwen zijn en ik op internet een plaatje van een Jan van Gent opzoek. En laat nou bijna al die meeuwen heel, heel veel op een Jan van Gent lijken. Ook zitten er alken tussen. Kleinere vogeltjes, zwart, die heel veel op kleine pinguïns lijken. Allemaal heel indrukwekkend want tussen het wandelpad en de afgrond van de kliffen zit soms maar een meter of 3 en daarop zitten die beesten te broeden. Je kan sommige nesten, met jongen, tot op een meter benaderen en ze blijven gewoon zitten. 

Haven van Helgoland



Lange Anna





Als we weer op de boot zijn volgt een studie van de weersverwachting voor de komende periode. Gaan we van hier verder noordwaarts richting Thyboron en Lymfjord? Of kiezen we voor de Eider en via het NOK naar de Oostzee.

In ieder geval is de wind zondag gunstig voor Amrum. In de daaropvolgende week zuid-oostelijke winden en ook een paar dagen flinke zw wind. Lijkt ons wel te doen om Thyboron in ca 6 etappes te bereiken, we nemen de risico’s die het weer wellicht nog voor ons in petto heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten