Woensdag 10-7-2024
Om 05.00 gaat de wekker, snel koffie thee en heet cupasoup water in de thermosflessen, Sam op de kant en om 05.45 gooien we los in Laboe. Waarom in godesnaam zo vroeg als je vakantie hebt??? We willen vandaag een eind door het Noord Oostzee Kanaal en dan moeten we om te beginnen vanaf de Kielerförde door de sluis van Holtenau om op het NOK te komen. De sluizen van het NOK zijn net iets ingewikkelder als bv de sluis bij Stavoren. En zeker in Holtenau. Eigenlijk zijn er in Holtenau 4 sluiskolken, 2 grote voor de zeeschepen en 2 kleintjes voor de “sportboten”, helaas zijn die sportboten kolken al 10 jaar gesloten en er wordt nog overlegd over het beleid hoe het nu verder moet. Betekent wel dat zeilboten ook door die 2 gigagrote zeeschepen sluiskamers moeten. De avond tevoren raadpleeg ik nog even precies de procedures op internet en ik zie staan dat de Nordkammer op 10-7-24(vandaag dus!) van 08.00 tot 15.00 gestremd is. Dat levert wachttijden en vertraging op want zeeschepen gaan voor en alleen als er dan nog plaats is en het technisch verantwoord is om bij die grote jongens nog kleintjes toe te voegen mogen er sportboten mee. Vandaar vroeg op, om ruim voor 08.00 voor de sluis te liggen en hopelijk op tijd een schutting te krijgen. Om 06.30 liggen we voor de sluis, in Nederland roep je dan de sluis aan op de marifoon om te vragen om een schutting en wanneer dat te verwachten is, maar hier is dat anders. De instructies op internet zijn duidelijk, niet aanroepen, die mannen hebben het al druk genoeg, maar uitluisteren op VHF12 en rustig afwachten. Volgens de site,: “Dabei ist es für Sportboote ganz einfach: ein unterbrochenes weißes Licht bedeutet – einfahren erlaubt. Alle anderen Signale bedeuten – einfahren für Sportboote verboten!”
En jawel, eindelijk om 07.30, gaat op de kade voor de sluizen in het “Wartebereich für Sportboten” een wit licht knipperen. Gas er op en invaren, ….. helaas, als ik om de hoek kom zie ik een grote coaster uit de sluis komen en daarachter een nog grotere. Op de marifoon roept de sluiswachter dat die sportboot effe moet wachten. Ein unterbrochenes weiszes licht bedeutet dus kennelijk niet altijd dat je in moet of mag varen.
Maar als die 2 groten er uit zijn mogen wij. Na de sluis leggen we aan om voor de doorvaart te betalen en kan Sam nog even op de wal. Even na achten beginnen we aan de eerste 30 nM door het kanaal.
We willen vandaag tot de aftakking naar het Gieselaukanaal, daar kun je rustig liggen, ruime wandelmogelijkheden voor de hond en basaal sanitair.
Onderweg passeren grote coasters en ook een nog niet voltooid luxejacht de “Amels 6008” uit Vlissingen. Het casco is kennelijk ergens in het Oosten gebouwd en wordt nu voor de afbouw naar Nederland gebracht.
Om 15.00 meren we af bij de sluis van het Gieselaukanaal en mag Sam weer even de wal op.
Weer zo'n mooie dag. Vroeg uit de veren en sluizen maar. Is het NOK
BeantwoordenVerwijderengezellig zeilen of mag je op de motor.
Goed idee dat stoeltje voor ons morgen in het Ems-Jade kanaal. Margreet
BeantwoordenVerwijderenWat lijkt ditalles me super spannend! Gelukkig is alles goed verlopen!
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Karin.
Lekker spannend maar toch weer gelukt xxx Monique
BeantwoordenVerwijderen