Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

woensdag 3 juli 2024

Het Noord Oostzee Kanaal

Zondag 30-6-24

De wekker staat op 05.30 want gepland vertrek naar Brünsbüttel en NOK is om 6.30. Vóór 05.30 heeft Margaretha Sam al uitgelaten! Het regent pijpenstelen. Met je zeilpak uren in de regen zitten, motoren naar Brünsbüttel, we checken de weerberichten nog een keer en denken “nee” daar hebben we geen zin in. 

Het regent pijpenstelen

We bellen John, die ook al wakker blijkt te zijn en stellen voor een dagje af te wachten. Is John het mee eens. Tussen 2 buien door gaan we koffiedrinken in  het havenrestaurant maar dat blijkt opgedoekt, iets verderop vinden we “Storm und Flut”, een uitstekende vervanger. S-Middags is het droog en maken we een wandeling door Cuxhaven. Eigenlijk  best een mooie stad, ziet er wel gezellig uit. Op de dijk langs de kust staat op de traptreden aangegeven hoe hoog de diverse stormvloeden zijn gekomen, de dijk lijkt er niet voor niets te liggen. 

De hoogtes van de diverse stormvloeden



Maandag 1-7-2024

09.24 is hoogwater Brünsbüttel, dan willen we voor de sluis liggen. Dat is 17nM , met flinke stroom mee 2,5 uur varen. Vertrek dus om 07.30. Voor de sluis moet je wachten op de rivier de Elbe en het kan daar hard stromen, dan lig je niet fijn, temeer daar er geen wachtsteiger bij de sluis is. Rond HW, met doodtij stroomt het een tijdje niet of nauwelijks, daarom willen we er met HW aankomen. We laten de motor het werk doen, 5,5kn door het water en met de stroom er bij doen we 8-8,5kn over de grond. Schiet lekker op. 

Dreigende lucht boven Cuxhaven

Opklaringen boven Brünsbüttel


Kuum kan het niet laten om zeil te zetten maar raakt al snel een eind achter. Als de wind wat inzakt en de rivier een bocht maakt waardoor de wind minder gunstig invalt verdwijnt Kuum uit zicht. Precies half 10 komen we bij de sluis, van afstand zien we het witte licht knipperen ten teken dat jachten mogen invaren. Dan zien we het knipperlicht uitgaan. Zijn we te laat? Gewoon doorgaan en zien wat er gebeurt. Als we er bijna zijn gaat het witte licht weer knipperen en we kunnen zo naar binnen. Er ligt al een flinke maat Nederlands baggerschip en aan zijn sb kant is nog net ruimte voor plezierboten. Zijn schroef staat in het werk, achter en naast hem zit er nog veel beweging in het water. Dus moet ik vaart houden om bestuurbaar te blijven. Ik vaar door tot het eind van de sluis. 

Parel in de sluis van Brünsbüttel, naast het baggerschip Marinus


In de sluizen van het Noord Oostzee Kanaal (NOK) hebben ze houten vlotten gelegd die langs kettingen mee op en neer kunnen bewegen. Je kan aan het vlot vast maken en beweegt dan mooi mee omhoog of omlaag zonder lijnen te hoeven vieren of innemen. Goed bedacht. Klein probleempje is dat de vlotten maar enkele cm boven water uitsteken en een afgeronde rand hebben waardoor stootwillen onmiddellijk òp de steiger liggen ipv tussen boot en steiger in. 




Daarom hebben we aan 2 stootwillen een ijzeren meerpen gebonden.  Nu gaat de stootwil als  een dobber een eindje het water in en blijft keurig tussen wal en schip zitten. Kuum  is nog nergens te bekennen en de deuren gaan dicht. Na de sluis zoeken we aan de linkerkant van het kanaal een steiger om even aan te leggen om Sam op de wal nog even uit te laten. We hebben er al 3 uur opzitten en moeten nog een uur of 6 dus Sam mag wel even een loospauze. Als Sam uitgelopen en geloosd is zien we op de AIS dat Kuum inmiddels in de sluis ligt en even later vervolgen we gezamenlijk de tocht. Het Noord Oostzee Kanaal is tussen Brünsbüttel aan de Elbe en Holtenau aan de Kielerförde 100km lang. Ruim 10 uur varen op de motor. Kan op één dag maar is niet leuk, daarom doen we het meestal in 2 dagen. Vandaag gaan we door tot Rendsburg op 2/3e van de afstand. Daar is een grote supermarkt dicht bij de haven en een blonde Hafenmeisterin, kortom een goede tussenstop. Het NOK wordt ook door serieus grote schepen gebruikt om van de Oostzee naar de Noordzee te komen en je komt dus onderweg van alles tegen. Het zand wat bij het graven uit het kanaal is gehaald is meestal daarnaast op een hoop gegooid (denk ik) want je vaart vrijwel altijd tussen 2 weelderig begroeide dijken in. Niet onaardig maar na 40km heb je het ook wel weer een beetje gezien. Kuum kan het niet laten en zet zeil, maar door de vele begroeiing langszij wordt dat geen eclatant succes. 

Sam spot de zwanen

Zwanen op het NOK

Sam houdt John op de Kuum goed in de gaten

Mooie dwarsgetuigde driemaster

Kuum kan het niet katen

Serieuze tegenligger


Na een half uurtje haalt John de boel weer weg. Toch even leuk gespeeld. Om half zes wordt ons door de blonde Hafenmeisterin een plekje aangewezen, we ruimen de boel op, gaan als een haas naar de Edeka voor de boodschappen en na terugkomst doen we ons tegoed aan de bak maaltijdsalade van de saladbar van de Edeka. Aanradertje. 


Dinsdag 2 juli 2024

Vertrek Rendsburg om 7.30. Onderweg zijn ze het kanaal aan het verbreden, indrukwekkend werk, uitgevoerd door Nederlandse bedrijven. Om 11.00 zijn we bij de sluis Holtenau. Er liggen al een aantal schepen aan het steigertje van de betaalautomaat, we leggen aan naast een vriendelijk Duits ouder echtpaar. Moeten ook door de sluis, wordt wel 12 uur hebben ze gehoord zeggen ze. John komt naast ons liggen. We betalen netjes ons kanaaldoorgangsbetalingsbijdrage, bar geld want de digitale kassa doet het niet. De jachtensluis bij Holtenau is al 10 jaar in reparatie, of daar wordt al 10 jaar over gesteggeld, maar is al wel,al die tijd buiten dienst. De jachies moeten dus mee in de grote sluis maar de sluismeesters hebben het niet zo op dat speelgoed. Hun werk is grote boten en als het zo uitkomt mogen er sportboten mee maar reken nergens op. (Mijn subjectieve impressie van de gang van zaken) om 14.00 klinkt er uit de marifoon opeens: Gute nachricht, die Sportboten bitte bereitmachen, wir machen eine sonder bedienung für die Sportboten. Een hele sluis voor alleen plezierboten. Dat zijn er inmiddels een stuk of 50 maar die vind je amper terug in de sluis, er hadden er ook 200 of 400 in gekund, zo groot is die sluis. Na de sluis kunnen we gelukkig nog 2 uurtjes zeilen naar de jachthaven van Laboe. Heerlijk met alleen geluid van water en wind en op je zacht deinende scheepje naar een prettige bestemming. Alle stress van 2 dagen motoren, sluismeesters etc lopen weg en ontspannen leggen we aan in een mooie box in de jachthaven van Laboe.

3 opmerkingen:

  1. Wil.
    Wat een lang verhaal zeg, geweldig en wat een reis. Tja en regen hebben we allemaal en er blijft maar meer komen. Gelukkig zijn de zeilpakken heel goed en lekker warm. Dus kan je gewoon blijven genieten. Ik reis vanaf de bank lekker warm en met een borreltje mee. Ik heb er weer enorm van genoten en Maria ook. Bedankt en behouden vaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal. Bijzondere avonturen. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen