Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zaterdag 6 juni 2015

Vlieland Esbjerg



Donder4dag 4-6-15
Om 03.30 gaat de wekker, snel eruit, aankleden, Joost nog even op de kant en dan om 04.15 gooien we los van de steiger in Vlieland. Esbjerg here we come. De wind is nog zo zwak dat we voorlopig de motor er bij houden om op tijd buiten de aanloop geul van Vlieland te zijn. Mooi op tijd passeren we de laatste ton en pikken de noordgaande vloedstroom op richting Esbjerg. Een X43 zeiljacht, dat tegelijk met ons uit Vlieland vertrokken is volgt nog een eindje de betonning en verdwijnt richting Texel uit zicht. Een uurtje later komt hij achterop en haalt ons voor de 2e keer in. Tot de Traffic Separation System (TSS)houden we de motor bij, we willen toch wel een snelheid van minimaal 3 knopen over de grond aanhouden. In de TSS is het erg druk en moeten voor meerdere schepen onze koers aanpassen om de Closest Point of Approach (CPA) niet te klein te laten worden. AIS is een absolute zegen in dit soort situaties en onze nieuwe plotter bewijst ook zeer goede diensten. Ons wachtsysteem is inmiddels ingegaan. 6-10, 10-14, 14-18, 18-21, 21-24, 0-3, 3-6, 6-10, etc overdag 4uur op en af, snachts 3 uur. Nadat we de TSS gepasseerd zijn is er genoeg wind om 4kn aan te houden op zeil, dus de motor gaat uit. 
Prachtig zeeschap in de lage middagzon

Bij de 2e TSS  negeren we de regel dat je haaks moet oversteken. Er is in de verste verte (onze AIS ziet ongeveer 25-30mijl)geen scheepvaart te bekennen. Margaretha bereidt een overheerlijke maaltijd. Vrij kort na de TSS blijken we recht op een windmolenpark af te koersen. Op de plotter wordt dat pas zichtbaar bij voldoende inzoomen, het zogenaamde “Verbraak effect” maar het is ook zonder kaart onmiskenbaar aanwezig. 

Windmolenpark bij ondergaande zon. 50km uit de kust!
We moeten overstag om er niet middendoor te gaan. Inmiddels is het donker en begint de wind ook toe te nemen tot rond de 20 knopen. De zee wordt hobbeliger, het is een aandewindse koers er komt af en toe flink buiswater over, het dek en de kuip worden nat en glad en het comfortnivo aan boord daalt een paar punten. Onderwijl stuurt Mr. Vee ons perfect en mooi hoog aan de wind de nacht door. `s Ochtends een prachtige zonsopgang , heerlijk zo`n zonnetje er bij. Tegen de avond gaat de wind een beetje liggen en ziet Margaretha kans weer een fantastische lekkere warme maaltijd te bereiden. Nu het schip wat rustiger is en wat rechter ligt wil Joosje3 wel een grote plas op het voordek doen. Opluchting voor haar maar ook voor ons. Inmiddels begint Esbjerg ook een beetje in de buurt te komen.  Maar het begint te regenen, de wind zakt wat in en we blijken 2-3 knopen stroom tegen te hebben . De verwachtte aankomsttijd volgens de plotter schuift op van 22.30 naar 06.00 de volgende ochtend. Dat is het signaal om de motor bij te zetten en met flink gas er op door te gaan. Vooral de flinke stroom tegen speelt ons parten, daar hadden we niet op gerekend. Inmiddels is het erg donker en wordt het lastig met heel veel haven verlichting de kleine rode en groene knipperlichtjes van de geul te onderscheiden. Uiteindelijk ja, daar zien we de haveningang, maar het blijkt een verkeerde kom te zijn. Wat nu? Kaart nog eens goed raadplegen en dan blijkt dat we een eerdere ingang over het hoofd gezien hebben. Ietsje terug en dan varen we de “jachthaven” van Esbjerg binnen. Om 23.30 maken we de touwtjes vast, Joosje mag nog even de wal op en zowaar ik vindt een paar vierkante meter gras waar ze met grote opluchting haar lang opgespaarde behoefte doet. Tijd voor een aankomstborrel om de behouden vaart te vieren en dan lekker de slaapzak in om zonder wekker en zonder wachtrooster te slapen tot je wakker wordt. 190 nM gevaren in 43,5 uur.

1 opmerking:

  1. Bedankt voor jullie verhalen en foto's. En ook goed om er zo nu en dan een smeuig verhaal in te stoppen over strandingen aan lagerwal. Als alleen alles maar soepel verloopt, wordt het per slot van rekening ook maar een saai verhaal. Groet, Eelco

    BeantwoordenVerwijderen