16-6-2015
Savonds op Kraksoya nog een mooi kampvuurtje
gebouwd tussen de rotsen op nog geen 10m van de boot. S’middags wat dood hout
verzameld en s’avonds met een wijntje in de hand bij het kampvuurtje genieten.
Althans, bij een wind die achter de rotsen steeds een andere kant opdwarrelt
zit je altijd in de rook. Margaretha houdt daar niet van en probeert de rook te
ontwijken. Ik ben een bikkel en blijf rustig zitten. De andere dag stinkt mijn
jas zo erg dat we hem maar door een sopje halen.
Van Kraksoya volgen we nog enkele mijlen de
binnendoor route ,door de Blindleia, en komen dan in Lillesand. Een
schilderachtig provinciestadje (alleen maar witte huizen) aan het water met een
ruim opgezette Gjestehavn. Er is in ieder geval plek zat dus we kiezen een
goeie plek. Het havengeld blijkt 200Kr te zijn, €25 omgerekend met daarbij
simpel sanitair. We besluiten snel de boodschappen te doen en even het plaatsje
te bekijken en om daarna weer een plekje in een mooie Naturhavn te zoeken.
Zo liggen we die avond in Store Malmen. Het eerste
eilandje als je van zee komt, dus morgen zo weg. En met een prachtige natuurlijke
havenkom waar we mooi beschut liggen
tegen de W wind, die volgens de voorspelling vannacht flink zal aantrekken.
17-6-2015
Store Malmen is een klein haventje waar moeten
aanleggen met achter anker. Met een loopplankje kunnen we op de kant komen. De
kant is een “kade” van een meter breed en ca 50 m lang, een strandje van 5 bij 20m en dan het
tuinpad van de 2 huisjes die op het eiland liggen. De rest van het eiland is
rots en in ieder geval voor Joost niet begaanbaar.
Dan verder…volgens de weerberichten de hele dag
regen , maar ook voorlopig de laatste-goeie-wind-dag…dus we GAAN! Skipholmen, naturhavn bij Risor is ons doel. 42 nM,
bijna plat voor de wind, tot 20 knopen, hoge golven, dikke regen en Jur
is in zijn element….dit is echt het “hogeschoolwerk” van het zeilen !
Skibsholmen bij
Risor blijkt niet heel geschikt, we kunnen met achteranker net niet bij
de wal komen, de bijboot is al weer ingepakt en voor 1 nachtje besluiten we die
niet uit te pakken. We gaan door naar
Risor. In de gjestehavn is plaats genoeg maar liggen we erg onrustig, we gaan
verder de haven in vinden een prachtige plek, naast een historisch schip en net
tegenover de dieselpomp. Dat komt goed uit want voor we verder gaan willen we
de diesel bijvullen.
De plek is zo mooi dat we bijna denken dat je hier
eigenlijk niet liggen mag maar dat zien we dan wel weer.
18-6-2015
Helaas helaas, we kunnen we de volgende ochtend
geen havenmeester vinden om liggeld te betalen en het douchen schiet er daardoor
ook bij in. Het diesel tanken gaat ook
niet zo soepel, het is een zelfbediening, maar het apparaat weigert al onze
betaalkaarten. Maar met 1 telefoontje spreek ik een vriendelijke mijnheer, die uit
legt ,dat er een nieuw systeem geïnstalleerd is en dat op dit moment alleen
Noorse bankpassen geaccepteerd worden. Hij hoopt dat morgen ook de buitenlandse
kaarten weer werken. Als ik uitleg dat
we uit Nederland komen en dus geen Noorse pas hebben biedt hij aan om even naar
ons toe te komen, dan pint hij en betalen we hem met cash. Heel aardig van die
man. En zo komen we toch nog aan een volle tank.
De doorgang naar zee van Risor naar Jomfruland |
Omdat de wind wel uit de goede hoek komt maar met
slechts 5 knopen zoeken we een bestemming die ons wel verder naar het noorden
helpt maar niet te ver is. Het wordt het
eilandje Jomfruland, op 15 nM afstand, ca 5km lang en 500m breed met een mooi klein
haventje aan de beschutte kant. Een mooie overtocht op motor, met af en toe fok
en kluiver er bij brengt ons er met een zonnetje. Een kwartier na aankomst gaat
het stortregenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten