19-6-2015
Om 04.00 gaat de wekker. Kleren aan, Joost eten en
op de kant en boot zeilklaar maken. We liggen inmiddels aardig op de lage kant
en de boot moet een beetje verhaald worden naar de overliggende vingersteiger
en dan om 05.00 gooien we los en achteruit, tegen de wind in het haventje uit.
We varen noordwaarts achter het eiland langs naar zee. Net boven het eiland
bereiken we het noordelijkste punt van onze reis, 58 53,354 Noorderbreedte en 009
37,301 Oosterlengte. Rond 6 uur zijn we op zee en kan koers naar de Koster
eilanden gezet. 42nM. Het is bezeild, aan de wind en die neemt toe tot af en
toe 17 knopen. Ons Pareltje steigert als een paard maar loopt met een 4
knoopjes aan de wind mooi op ons doel af. Wat later zakt de wind wat weg zakt
de snelheid naar 3 knopen of soms nog minder. Een vissersboot komt met zijn
netten uit langzaam in onze richting en, of de duvel er mee speelt, op zo’n
grote plas lijken we toch precies op hetzelfde punt uit te komen. Ik zet even
de motor bij om met veilige ruimte voor hem langs te gaan.
We gaan nu niet zo snel en dat is ideaal om de
paravaan achter de boot te hangen. Die dag zijn er 2 makreeltjes die toehappen.
Voor in de pan vanavond.
Als de snelheid onder de 2 knopen dreigt te zakken
gaat de motor bij. Met af en toe de motor er bij en verder met alleen zeil
lopen we ca 16.00 de Koster eilanden aan, een Zweeds natuurreservaat. Bijna 850km bij Driebergen vandaan en daarmee
het verste punt van huis tijdens onze reis. We hebben als eindbestemming de
gjestehavn van Koster-Nord gekozen en we blijken niet de enige. Op de
gastensteiger ligt het al 3 rijen dik met voornamelijk Noorse boten. Uiteindelijk
vinden we een plekje naast een kleine Zweedse boot met een ouder echtpaar.
Ouder: behoorlijk ouder als wij al zijn. We gaan de wal op voor Joost en om de
enige winkel op het eiland te zoeken. We hebben ook al direct aanspraak van het
Zweedse echtpaar naast ons en andere vriendelijke Zweden. Dit weekend blijkt
het midzomernachtfeest te zijn en traditioneel komen hier dan hordes Noren naar
toe plus veel Zweden voor wie dit het eerste zeilweekend is.
Op advies van onze Zweedse buren maken we s’ avonds
een rondwandeling over het meer dan prachtige eiland. Na terugkomst worden we
op hun boot uitgenodigd en met de kaarten en gidsen erbij krijgen we te horen
wat volgens hun, tussen de Koster eilanden en Göteborg, hun thuishaven, de
allermooiste Zweedse aanlegplaatsen zijn. En zij kunnen het weten want ze
zeilen hier al meer dan 40 jaar rond.
Zaterdag 20-6-2015
Op een nette tijd opstaan en dan even naar het
winkeltje voor wat noodzakelijke inkopen. Brood, fruit, groente en bier. Want
we zijn niet meer in Noorwegen met zijn strenge restricties maar in het
prachtige gastvrije Zweden waar de alcohol niet op de bon is. Wel heeft het
bier hier 3,5% alcohol tegen 5,1% bij
ons. We hadden een tocht naar Reso gepland, 8,5nM, maar de wind is zo perfect
en het bootje loopt zo lekker dat we besluiten een 10 mijl verderop naar een
door de buren geadviseerde plek te gaan: Stromsund. Een aantal rotseilandjes
met daartussen meerdere aanlegplaatsen. Zo ruig hebben we de rotspartijen nog
niet gehad.
Parel bij Stromsund |
Dat is spannend aanvaren en nog spannender om zo van de boot op de
rotsen te kunnen overstappen. Wij vinden een plek in een kloof van misschien
10m breed tussen rotsen van wel 20m hoog. Mooi beschut. En ook nog doorkijk op
zee. Over de loopplank balancerend naar
de wal.
Acrobatiek om van en op de boot te komen |
Alleen blijkt Joost dit soort biotopen niet als geschikte uitlaatplaats
te beschouwen. Zowel s’middags na aankomst als
`s avonds snuffelt ze overal als een bezetene over de ruige rotsen, op
zoek naar een gewoon graslandje…..helaas.
Zondag 21-6-2015
Stromsund-Gullholmen 28,5nM
Allereerst natuurlijk een heerlijk vaderdag
ontbijt op de boot. Eitje, aardbeitjes en alles liefdevol toebereid door mijn
lieve Margaretha. Dan tijd voor vertrek naar de volgende bestemming:
Gullholmen, ons aanbevolen door onze Zweedse buren uit Koster Nord. Een mooie
tocht over een onrustig zeetje, hoewel er niet zo veel wind is staat er wel een
hoge deining (Westen wind het hele Skagerak over!), een combinatie die de vaart
er wel een beetje uithaalt. Een deel van het traject moet de motor wat
ondersteuning bieden. Ook het aanlopen naar de haven, wat een ruigte om binnen
te komen, plat voor de wind.
In
Gullholmen liggen de boten met de neus naar de steiger en achter een lijn uit. Met
achteranker dus, we brengen ons hek anker in stelling, varen langzaam op de
steiger af, laten het anker op het juiste moment vallen, het houdt goed en we
varen volledig gecontroleerd op de steiger af. Tot onze verbazing horen we van
de andere boten roepen “No anchor, no anchor” Hoe kan dat nou, iedereen ligt hier
toch met een hek anker? Als we bij de steiger zijn blijkt dat er vanaf de
steiger lijnen lopen naar achter, met anker en dat je die moet gebruiken. Deze
kenden we dus nog niet…..Dan maar even een lange lijn aan de boeg, aan de ankerlijn naar achter halen, om ons eigen hekanker er uit trekken… …. …
maar dat blijkt muurvast te zitten. Ja, die lijnen vanaf de steiger zitten natuurlijk allemaal aan een kabel onder water
vast, en daar haakt mijn anker nu achter. Met 7 meter diepte duik je daar ook
niet even makkelijk naar toe bedenk ik. Dus trekken maar, als een domme en plotseling … komt ie los en
val ik achterover in de kuip. Opluchting: het anker is los en ik hoef niet te
duiken. Even later liggen we perfect afgemeerd aan de steiger, precies zoals
het hoort.
Gullholmen blijkt een droomeilandje te zijn, een
soort Marken maar dan Zweeds. Een rots volgebouwd met allemaal Pippie Langkous
huisjes. Daarnaast een iets grotere rots met jachthaven en veel gastenplaatsen.
Helaas is het ook de duurste haven tot nu toe, er is geen wifi,(dan moet onze
blog nog langer wachten), het restaurant waar we willen gaan eten biedt de
gasten ook geen wifi, zodat we besluiten dan maar zelf te koken en ons verblijf
hier niet te lang te maken.
Al enkele
dagen blijkt er regelmatig water en diesel in de bilge terecht te komen. Ik
besluit de waterzak maar eens te inspecteren. Nadat ik hem uitgebouwd heb lijkt
er weinig mis te zijn, als ik hem er weer in heb, lekt ie als een mandje. Weer
er uit en dan blijkt er inderdaad een lek in te zitten. Een nieuwe dus, maar
waar haal je die vandaan. Naast ons ligt een Zweed met een prachtig klassiek
jacht, ik roep naar hem, houdt de kapotte waterzak omhoog en vraag waar je
zoiets kopen kan. Hij blijkt een catalogus van Hjertmans, de Zweedse Kniest, te
hebben en daar staan ze in. Dichtstbijzijnde filiaal is in Goteburg, 42 nM
verder….zo dichtbij in zo een groot land!
Maandag 22-6-2015, Gullholmen-Riso, 35 nM
Maandagochtend 9.00 uur belt onze Zweedse buurman
voor ons naar de winkel en er blijkt 1 zak op voorraad! We reserveren hem,
starten de motor, gooien de touwtjes los en gaan naar Riso, eilandje voor
Goteborg. Er is weinig tot geen wind dus het motortje mag weer ondersteuning
bieden. Vanwege de diesel in de bilge heb ik al een keer de pakking van de dop
van het peilgat vervangen, toen dat niet hielp nog een keer en nu onderweg naar
Goteborg blijkt er weer diesel in de bilge te komen. Daar baal ik van. Waar kan
het dan vandaan komen? Al varend de bilge nog eens helemaal schoon gemaakt en
blijf er dan op mijn buik met zaklampje bij liggen om te kijken wat er gebeurt.
Er ontstaat langzaam toch weer een plasje, maar ik kan niet zien waar het
vandaan komt, van boven, zoveel is wel duidelijk. Dan de motorluiken er af en
dan zie ik druppeltjes vallen bij de diesel opvoerpomp. Als ik uiteindelijk met
een spiegeltje en de zaklamp kijk zie ik uit een gaatje aan de achterkant van
de elektrische opvoerpomp druppeltjes komen. De opvoerpomp is niet nodig als de
motor loopt dus ik trek een draadje los en dan houdt het druppelen op. De motor
blijft gelukkig wel lopen. Dat wordt dus in Goteburg niet alleen een nieuwe
waterzak maar ook een nieuw pompje.
Pikzwarte luchten |
Met weinig wind en af en toe pikzwarte luchten en
een stevige bui meren we rond 18.00 af
op het eilandje Riso, wat vergeleken met de foto’s in de havneguiden wel wat
tegenvalt. Op de foto scheen de zon en nu regent het, afgezien van de rommel en
puinzooi op en achter de rotsen van verlaten
bouwactiviteiten. Morgenvroeg verder 12 nM naar het haventje dichtbij de
watersportzaak in Goteburg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten