Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

woensdag 19 juni 2024

Drie maal North Beach 24

 Dinsdag 18-6-24

Reveille om 05.00 en geplande afvaart 06.15. Gisteravond is nog een North Beach 24, zusterschip van de onze, de haven binnengelopen en wel “Kuum”, met John aan boord. Vandaag varen we samen op naar Lauwersoog. John is meestal niet zo matineus dus net na zessen loop ik over de steiger om even te checken hoe het er voor staat bij John. Tot mijn verbazing zie ik dat ie al los is en vaart. Dan moeten wij ook maar snel er achter aan. In de haven kom hijsen we het zeil en we hebben nog een mooie 8kn wind en een bezeilde koers. John heeft een dubbelgroot voorzeil en maakt meer snelheid dus hij loopt wat uit op ons. Vandaag moeten 3 wantijen passeren en om niet al te vroeg uit de veren te moeten is de planning een beetje laat in het passeervenster van het laatste wantij, het Wierumer Wad. Dat betekent dat we wel de geplande snelheid aan moeten houden om niet op het Wierumer Wad te stranden. Ik reken meestal met 4kn voortgang over de grond. Met de huidige zwakke wind maken we 3,5kn snelheid door het water maar met de stroom mee net boven de 4 kn over de grond. Gaat goed dus. Het Wad in het ochtendlicht toont zich weer in al zijn pracht, een ijle zon een licht waas, de wereld in pasteltinten.

Kuum op het Friesche Wad met halfwinder


Het Oostelijk Wad, zeg maar het gebied van Ameland, Schiermonnikoog en verder oostelijk is ondieper en daardoor veel rustiger dan het Wad rond Texel, Vlieland en Terschelling. Hier varen vooral de klassieke platbodems en kleinere schepen met geringe diepgang zoals de North Beach. Die rust en al die klassieke schepen geven het Oostelijk Wad een heel eigen sfeer en karakter. Nog meer echt “Wad”.

De Zuiderspruit passeren we op zeil, dan zakt de wind iets in en moet de motor een klein beetje bij. Kuum met zijn grotere “halfwinder” redt het zonder motor. Als de wind inzakt zetten we de motor bij en passeren Kuum die liefst alles op zeil doet. Bij het Pinkegat gaan we bij de PG6 stuurboord uit en snijden zo een stuk van de betonde route af. Dat doen we al een paar jaar maar in een nieuw seizoen is het spannend of dat nog steeds kan. Kuum kent deze afsteek niet en heeft ook even de motor bijgezet om weer aan te sluiten, hij volgt nu op een100m achter ons. Ik volg de track van vorig jaar. We hebben grootzeil, fok en kluiver bij, motor uit, de wind neemt wat toe en we lopen 5kn over de grond. Ik zie de dieptemeter teruglopen, 1,1m 1m 0,90m dat gaat krap worden. We draaien snel de kluiver weg om vaart te minderen, houden de adem in maar de diepte loopt al weer een beetje op en we komen er mooi overheen. Op het Wad buiten de betonde geulen varen is een gok en blijft spannend. We naderen nu het wantij van het Friesche Wad, daarna komt nog het Wierumer Wad. Daar is de wind echt helemaal op, we starten de motor, bergen de zeilen. Het Wierumer Wad en daarna de Zoutkamperlaag naar Lauwersoog doen we in het zonnetje op de motor. Om 11 uur maken we vast in Lauwersoog, even later komt Kuum binnen. Later in de middag voegt zich nog een derde NB24 bij ons, de Windroos met Geert en Margreet. We willen de komende periode samen op varen met 3 schepen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten