Bij het varen van A naar B, of in dit geval van L(auwersoog) naar B(orkum) nemen zeilers zelden de kortste weg. Waarom zo moeilijk?
Als je bovenstaand plaatje bekijkt is de gele lijn de "track" van hoe wij van Lauwersoog naar Borkum gevaren zijn. Zeker geen rechte lijn. De Waddenzee wordt een zee genoemd en dat lijkt met hoog water ook zo maar als het water zakt blijft er een zand/modder landschap over waar nog maar op enkele plaatsen water staat.
Dit plaatje laat zien wat je met laag water mag verwachten. Alles wat groen en geel is staat bij laag water droog. In een aantal geulen blijft wat water staan maar op veel plaatsen staat met hoog water zo weinig water dat je er met 0,85m diepgang niet overheen kunt. Dan moet je dus door de diepere stukken waarvan er sommigen alleen rondom hoog water te bevaren zijn. Met hoog water loopt vrijwel alles weer onder, het verschil tussen eb en vloed is bij Schiermonnikoog ca 2,50m, dus als je dan vaart zie je alleen maar water en kan je alleen via de boeien de bevaarbare weg vinden. En dan kan aardig kronkelen plus dat de geulen zich makkelijk verplaatsen en dan worden de boeien wel verlegd maar op de kaart zie je dat niet. Varen op zicht blijft geboden.
Avontuur in de laatste wildernis van Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten