Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

dinsdag 11 juni 2024

Te nat en te veel wind

 Maandag 10-6-24

Regen regen regen

Tegen tienen vertrekken we in de regen, en die regen blijft de hele dag vallen. De spoorbrug staat open, en de snelweg brug draait direct. We tanken water bij de eerste jachthaven en daarna gaan alle bruggen bij onze aankomst open. Perfect geregeld. De bruggen en de sluis zijn tot 12 uur bediend, daarna een ruime middagpauze. Ook de sluis gaat al op afstand voor ons open, we kunnen zo invaren. Hier rekenen we ook het brug- en sluisgeld voor heel Workum af. Pinnen ja graag! De sluiswachter heeft een pinapparaat op een bezemsteel en je kan dus “van afstand” pinnen reuze handig. Nog ruim voor 12en varen we de sluis uit en vinden direct na de sluis een plek aan de steiger, goed beschut tegen de voorspelde harde noordenwind voor vanavond. Op de North Beach app groep circuleren foto’s van natte zeilkleding en elektrische kacheltjes in kleine kajuitjes. We zijn niet de enigen. Morgenochtend geplande afvaart om 09.00 naar Terschelling, als de wind tenminste niet meer wordt als de nu voorspelde 15kn. We hebben een paar stukken wind tegen en dan liever niet te veel.

Natte zeilkleding en een elektrisch kacheltje


Dinsdag 11-6-24

Te veel wind voor het Wad

Om 07.00 zijn we op want de afvaart voor Terschelling staat gepland om 09.00. Zodra je op getijdenwater komt heb je te maken met de dienstregeling van Hoog en Laag water. Als je van land naar eiland gaat heb je na HW de stroom mee, als je van eiland naar land gaat heb je na LW de stroom mee. Bovendien passeren we een wantij waar met LW te weinig water staat om te kunnen passeren. Rond HW is er een “passeervenster” en dan kunnen we er langs. In dit geval het ZuidOostRak. Daar willen we daarom om 13.00 zijn, dus 12.00 bij de sluis Kornwerderzand weg, dan moet je 11.00 voor de sluis liggen. Het kan zomaar een uurtje duren voor je door sluis en brug Afsluitdijk bent. Dat betekent vertrek Workum 09.00. En zo maken we voor iedere tocht over het Wad een vaarplan met HW en LW van de kritische punten in de tocht, passeervensters van de wantijen, wind, stroom etc.

Om 08.45 gooien we los, in de havenkom gaat het grootzeil omhoog met een 1e rif, de wind in it Soal is net bezeild maar het stukje na de bocht naar het IJsselmeer is recht in de wind. Nu hebben we ook flinke golven vanwege de lagerwal en dat levert een dynamisch geheel op. De fok gaat er bij en Kornwerderzand blijkt net niet bezeild. We dansen behoorlijk op en neer en het buiswater komt rijkelijk over. 

"Sea state" lage wal IJsselmeer


 Hoog aan de wind in deze omstandigheden is een voorproefje van wat ons op het Wad te wachten staat bovendien zitten daar op het Wad nog een paar stukken recht in de wind bij, wind tegen stroom en Noordenwind in het zeegat bij de Vliestroom en Stortemelk. Het besluit is snel genomen, niks Terschelling, het wordt Makkum. Rond 11.00 vinden we in de gemeentehaven een box.

Sam blijft in de kuip, lekker tegen Margaretha aan.



2 opmerkingen:

  1. Lekker windje dan wil het wel. En zo knap dat Sam het allemaal goed vind. Nat maar prima zeil weer geniet maar lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben niet Anoniem maar Monique Herrmann haha

    BeantwoordenVerwijderen