Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zaterdag 30 maart 2024

Enkhuizen Stavoren

Zaterdag 30 maart 2024

De dag begint druilerig en met een heel zwak N windje. Niet uitnodigend om naar Stavoren te gaan varen. Na 10 wordt het droog , ik tuig op en om 11.00 gooi ik los.

Eenmaal buiten de haven staat er inmiddels toch wat wind maar wel uit het Noorden, pal tegen. We zijn een zeilboot dus toch alles gehesen en met een 4,5kn 30⁰ koers. Nu pas bedenk ik dat vanwege mijn nul-wind verwachting ik ook de windvaan niet gebruiksklaar gemaakt heb. Maar wat blijkt:

Aan de wind op weg naar Stavoren

met de helmstok op het touwtje vaart Parel een perfecte aan dewindse koers, geen windvaan nodig op deze koers.


 Na een dik uur overstag en nu een 300-330⁰ koers. Tegen 14.00 nogmaals overstag, nog 6nm naar Stavoren. Eerst loop ik nog 3,5-4kn richting Stavoren maar na even zakt de wind in, er blijft nog 2,5-3kn over en door de flinke golfslag ga ik meer op en neer dan vooruit, ook verlijert de boot sterk. Dat ben ik snel zat, motor aan, kluiver en fok weg. Het grootzeil laat ik nog even staan want de boot beweegt vrij heftig en ik heb geen zin om in die omstandigheden een zeil op te binden, staande in het gangboord. Ik verwacht dicht onder de kust minder golven en tot die tijd mag het grootzeil nog even meehelpen. Een kwartiertje voor de haven berg ik ook het grootzeil . Vlak voor ik 0m 15,00 Stavoren binnen loop begint het te miezeren. De sluis gaat vrijwel meteen open en met 3 schepen varen we in. Om 15.30 meer ik Parel af in haar box bij de Stormvogel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten