Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 10 juli 2020

Op naar Vlieland

Woensdag 8 juli 2020.

Margaretha begint de dag om 6.30 met zwemmen in de Vrijegrassloot. Wat is Friesland toch mooi, overal vrije ruimte om te liggen, zonsopgang, voordat later de regen begint. We steken daarna weer op tijd van wal en motoren het PM kanaal af, de Jeltesloot door en via Heegermeer richting Workum. Na de sluis is er nog tijd om een paar uurtjes te zeilen en eind van de middag landen we in Makkum, jawel, dat is toevallig, weer pal naast de viskraam die nog open is.

Donderdag 9 juli 2020

Vandaag willen we naar Vlieland. Voor vrijdag is veel meer wind voorspeld en in het weekend wordt het noorden wind. Voor donderdag is oostenwind voorspeld, maar woensdagavond lijkt het op de eilanden oostenwind te zijn en bij de afsluitdijk westenwind. Daar tussen in lijkt geen wind te zijn. Dat beeld wordt donderdagochtend in de voorspelling voor vertrek nog bevestigd.
De GRIB voorspelt een vrijwel windloze oversteek. Maar dat liep anders.

We gooien los om 07.30, kunnen direct de sluis bij Kornwerderzand door en varen om 8.30 de sluis al weer uit. Dat is aan de vroege kant. We willen door het Zuidoostrak en daar is het om 13.00 hoog water. Later willen we over de Waardgronden oversteken naar Vlieland en daar is het om 12.30 hoog water. Idealiter willen we met HW bij de Waardgronden zijn.

Eenmaal in het Verversgat hebben we de stroom mee en steken we eerst een rif en halen daarna het grootzeil weg. Het idee van weinig wind blijkt niet te kloppen, inmiddels geeft de Brandaris waarschuwing 6 en er staat een 15-20knopen oostenwind. Daarmee halen we met stroom mee moeiteloos de 4 knopen over de grond. Tegen 10.00 uur, 3 uur voor hoog water, draaien we het Molenrak in, waar vrijwel overal al 1,20m water blijkt te staan.

Als we richting Inschot gaan is er geen vastloop risico meer en willen we zo snel mogelijk richting Waardgronden. Het grootzeil gaat weer bij, met rif, genoeg om af en toe 5,5 knoop door het water te doen. Soms zakt de wind in en gaat de motor even bij om, nu met stroom tegen, op snelheid te blijven. Als we voorbij het NAM booreiland zijn loopt de stroom fors tegen, het is nu 1,5 uur voor HW en na de bocht in de geul is het echt hoog aan de wind tegen af en toe 20-25knopen wind in. Dat is nog best pittig.

Ik twijfel of het verstandig is om zo meteen met 20-25 knopen wind in de rug over een niet betonde plaat te gaan. Als je met die wind vastloopt heb je een serieus probleem, zeker omdat het net na springtij is en het pas over 2 dagen weer net zo hoog water is. Daar staat tegenover dat het vanmiddag erg hoog is, dus weinig risico op vastlopen. Ik besluit gewoon ons plan door te zetten. Om 12.00, een half uurtje voor HW, zijn we bij de IN3 en gaan we bakboord uit, bij de Staart van Schieringhals, over de Waardgronden naar de VS34 in de Vliesloot. Met alleen de fok bij en een puntje motor gaan we met 4-5kn over de ondiepte, de minste diepte die we zien is 1,50m, bij een waterstand van NAP+100. De bodem ligt hier dus op NAP-50. 

Na een spannend half uurtje wordt het water weer dieper en komen we in de Vliesloot. Die maakt een bocht en het laatste stuk, onder Vlieland dorp door moeten we recht tegen de 20kn wind in. Alle zeil weg en de motor vol gas en een beetje stroom al weer mee kruipen met 2,5-3kn richting haven. Dan is het nog spannend of de haven niet vol is, of we er in mogen? Bij de voorlaatste boei roepen we de haven aan en ja, we zijn welkom. In het vak van de kleine bootjes ligt alles vol en de havenmeester wijst ons een plek in een ander vak aan de wandelsteiger. Later komen er nog 2 boten naast ons liggen. We hebben echt de hele weg behalve veel wind, regen gehad. Onze zeilpakken blijken van binnen droog! En het was een mooie tocht, die we niet zullen vergeten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten