Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zondag 18 april 2021

Gaastmeer - Makkum

 18 april 2021, Pearl Bay (Gaastmeer) naar Makkum.

Sammies eerste nacht aan boord blijkt prima te gaan. S’nachts komt ze 2 keer bij Jur controleren of alles goed gaat maar verder slaapt ze probleemloos door tot 6.45 als Jur naar de wc moet. Prima scheepshond.

Buiten heerste serene rust met een opkomend zonnetje. Met een beetje laaghangende mist erbij zorgt dat voor een mystieke sfeer. 





Nog wel wat ijs aan dek dus kachel aan. Na het ontbijt gooien we los, omdat er vrijwel geen wind is besluiten we binnendoor via Parrega en van Panhuysenkanaal naar Makkum te gaan. De spoorbrug draait vrijwel direct en met een 3,5 – 4 knoopjes op de motor glijdt het prachtige Friesche landschap langs ons. Dit is ook  heel mooi varen.

Sam houdt uitkijk op het voordek


Dat ruikt anders als thuis


Ook de Korjusbrug bij het binnenvaren van Makkum begint vrijwel direkt te draaien als ik naar de kant stuur waar de meldknop staat, alleen het licht blijft nog op rood staan. Net als ik weer bij de wal weg wil varen roept Margaretha dat er een boot van de andere kant komt, een  motorboot denk ik want ik zie geen mast. Wel dat de opvarenden heftig staan te gebaren. Doe ik iets fout? Zwaaien naar iemand anders? Intussen probeer  ik de  boot goed voor het bruggat te krijgen met voldoende afstand voor de andere boot. Als ze half het bruggat uit zijn zien we ineens dat het een North Beach met gestreken mast is, de Tadorna met Ronald en Jaqueline. Tegelijk moet ik nu opvaren  om door de brug te gaan. Ik heb even geen tekst, zoals Ronald later per app opmerkt.

We gaan door de sluis met een groot motorjacht, het past net, daarna plekje naast de viskraam die graag onze lunch verzorgt.

9 Mijl gevaren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten