Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

woensdag 21 april 2021

Het North Beach Gaatje

21 april 2021, de Verlengde Vlielander Balg (het North Beach Gaatje)


Afgelopen maandag zijn we van Makkum naar Vlieland gezeild. Vanuit de Lorentzsluis bij Kornwerderzand, door het Verversgat, over het wantij van het Zuid Oostrak, door het Inschot.

Bij boei IN1/BS1 linksaf richting VB10 en dan via de Vlielanderbalg rechtstreeks naar de haven van Vlie.

Je gaat over de plaat en dat heeft als vaarwater nog geen naam. Om het dan toch iets te noemen zeg ik maar “Verlengde Vlielander Balg”, het “North Beach Gaatje” zou ook kunnen.


Deze route heeft ook in omgekeerde richting best wel voordelen. 

De afstand, via North Beach Gaatje van Vlieland haven naar BS1: 3,7nM

Via Fransche Gaatje: 6,8nM en ga je om de Richel heen: 6,4 nM

Stroom en wind kunnen het voordeel nog vergroten.


Wanneer kun je er door?

Quicktide geeft voor een aantal ondieptes aan binnen welk tijdvenster je er overheen kunt, maar natuurlijk niet voor de Verlengde Vlielander Balg. We hebben onderweg de diepte meter goed in de gaten gehouden en gezien dar er direct na de IN1 een ondiepte zit (1,2m in ons geval) en ook halverwege de IN1 en de VB10 een ondiepte (1,2m). Dit is gemeten tijdens HW Vlieland en dat was op dat moment NAP +69. Met andere woorden, de bodem ligt op (NAP +69) - (gemeten diepte 120cm) = NAP -49. Je hebt Vlieland NAP +40 nodig om er overheen te kunnen met een North Beach 24, diepgang 90cm.


Kijken we in Quicktide bij de getijde gegevens bv op 1 mei 2021 dan zien we HW 12.40 NAP +86.

Dat is meer dan ruim voldoende. Wat ik vervolgens weten wil is hoe laat kan ik er overheen. Schuiven met het blauwe lijntje laat de waterstand veranderen tot NAP +40 en dan lees ik op de tijdschaal 10.30, zeg maar 2 uur voor HW. Die dag is het in Harlingen HW om 13.40 en in Kornwerderzand om 13.20. Ik heb dus vanaf de Verlengde Vlielander Balg nog 3 uur stroom mee om ofwel via Blauwe Slenk in Harlingen of Kornwerderzand te komen.


De route naar Vlieland toe leent zich beter voor de route via ZuidOostrak dan via Blauwe Slenk. Omdat je net voor HW bij de IN1 wilt zijn vaar je feitelijk tegen de stroom in. Vanuit Harlingen via de Blauwe Slenk is dat geen aanrader. Vanuit Kornwerderzand heb je in het Verversgat en het eerste stuk ZuidOostrak nog vloedstroom mee. In het Inschot (tot de Paardenhoek) stroomt het nauwelijks en verder in het Inschot zit je al heel dicht bij HW en valt de tegenstroom ook mee. Reken 1-0,5 knoop.

1 opmerking:

  1. Goed stuk Jur. Ook om de NB site te plaatsen. Een simpele samenvatting is dus dat je, zonder verlaging (afwaai) over de NB plaat kunt vanaf anderhalf uur voor HW Vlieland tot HW Vlieland. Dus vanuit Kornwerderzand vertrekken 3 uur voor HW KWZ.
    Vanuit Harlingen zou ik 3 uur na HW Harlingen vertrekken. Met de ebstroom richting Richel of Schuitengat en dan met de opkomende vloedstroom naar resp. Vlieland of Terschelling.

    BeantwoordenVerwijderen