Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

maandag 19 april 2021

Makkum Vlieland via ZuidOostrak

 


19 april 2021, Makkum – Vlieland. 20,7nM

We kunnen op 2 manieren van de Lorentzsluis bij Kornwerderzand naar Vlieland. Met het laatste opkomende tij over de Boontjes naar Harlingen en dan met afgaand tij via de Blauwe Slenk. Je komt dan met laag water in de Vliesloot en moet om de Richel heen naar de haven van Vlieland. 

2e Mogelijkheid is om met opkomend water door het Zuid Oostrak te gaan, over het wantij, met een beetje stroom tegen door het Inschot. Je komt dan met hoog water in de Vliesloot en kunt onder het Fransche gaatje door rechtstreeks van de IN1 (BS1) naar de VB10 varen, rechtstreeks naar de haven. Het hangt een beetje van wind en tij af wat handiger is. We kiezen voor het ZuidOostrak. 

Vandaag betekent het dat we 10.30 bij de sluis moeten vertrekken, om 13.45 met HW bij het Fransche gaatje zijn en om 14.30 af kunnen meren in Vlieland haven. Dat is een mooie tijd van de dag om te varen. Voor de andere route moeten we iets later vertrekken en komen we veel later aan.

Om 9.00 gooien we los in Makkum en kunnen om 9.30 de al openstaande sluis in. Om 10.00 varen we al het Wad op. Bakboord uit en daarna stuurboord het Verversgat in. We zijn een half uurtje eerder dan gepland bij het begin van het Zuid Oostrak maar volgens Quicktide moet het kunnen. Om 11.00 neemt bij de ZR39 de diept snel af en lopen we vast. Dan maar even het anker er in en een half uurtje wachten. Na een half uurtje geeft de dieptemeter 1,1m aan en hiewen we het anker. Deze winter heb ik een nieuwe ankerrol geplaatst met een beugel eromheen zodat de ketting niet van de rol af kan lopen. Het werkt tot volle tevredenheid. Verder in de geul is het 1,5-2m diep. Alleen op het wantij zelf meten we 1,1m. Kennelijk ligt er bij de ZR39 een niet gekarteerde bult.

De wind is nu onder de 5 knopen gezakt en omdat we vanwege het tijdschema 4-5 knopen aan moeten houden blijven we op de motor varen. 

Sam bestudeert de route.

Sam helpt met de landvasten


We zijn een kwartiertje later dan gepland bij de IN1 en kunnen precies met HW over de plaat naar de VB10. Er is ca 8 knopen wind en we zetten de fok bij.  De minste diepte die we hier zien is 1,2m. Dat betekent dat je er al ruim voor HW over kan. 1,5 tot 2  uur grove schatting. 

Om 14.30 maken we vast in Vlieland haven. We hebben de hele G steiger vrijwel voor ons alleen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten