Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

dinsdag 5 mei 2020

Pensionadozeilen

5-5-2020, dinsdag
Vorige week hebben Marijn, Martine en Jikke de boot gebruikt, en ondanks  het niet altijd even mooie weer toch zeer genoten. Zijn we blij mee. Maar vandaag zijn wij weer aan de beurt. Vroeg van huis vertrokken, om 0800 uur bij Sietske bloemen en een flesje wijn afgegeven voor hun trouwdag en dan door naar Warns.
Parel ligt er keurig bij en binnen worden we verrast door prachtige tekeningen van Jikke, een flesje wijn, nootjes en een vaasje met bloemetje. We merken dat de kraan bij de steiger weer water geeft, mooi zo.  Al onze meuk weer van de auto in de boot, koffie zetten en dan los. Op de Morra grootzeil en fok omhoog en kruisen want we moeten recht tegen de wind in. Dat doet een North Beach dan uiterst comfortabel. De 10-12 kn wind geven de boot  voldoende snelheid en voor overstag gaan hoef je alleen maar te sturen dankzij de keerfok. Bij Galamadammen ligt het kanaal vrijwel recht in de wind en er zijn onverwacht vrij veel tegenliggers, dan maar even fok weg en motor aan. Op de Oorden kunnen we weer laveren en we kruisen zelfs de nieuwe vaart door naar de Fluessen. Bij de Nije Kruspolle leggen we even relaxed aan voor de lunch.

Parel voor de lunch op de Nije Krûspolle

Omdat de box echt recht met de kop in de wind ligt bedenken we dat we zonder motor weg zouden moeten kunnen. Terwijl we overleggen hoe dat aan te pakken biedt de buurvrouw ook hulp aan, maar dat is te makkelijk. We bereiden alles voor, stootwillen weg, 1 achterlandvast weg, grootzeil hijsen en dan ga ik aan wal om los te gooien en af te duwen. Bedoeling is een flinke zet recht achteruit om dan deinzend de box te verlaten maar de wal is erg laag, de boeg van het schip dan toch wel flink hoog en afzetten en ook nog flink afzetten ziet er nu plotseling lastiger uit dan ik me voorgesteld had. De buurvrouw zegt nog maar een keer dat ze best wil helpen. Ik zeg dat het enige dat ze hoeven te doen is heel hard lachen als alles misgaat en ik in het water belandt. Buurman belooft dat als het misgaat hij straks aan de overkant aan de lage wal een borrel komt drinken. Dan zet ik 1 voet op het anker, andere voet op de rand van de kant, voorover, afzetten . . . . Dan blijk je met een zeilbroek aan toch minder soepel, ik trek me met enige moeite omhoog, merk dan dat ik eigenlijk met de verkeerde voet op het anker sta, maar met enige moeite lukt het toch om ongeschonden aan boord te komen. Met de wind op kop begint er mooi vaart in de boot te komen, Margaretha stuurt perfect deinzend de box uit, ik trek de fok bij en Parel draait netjes over de goeie boeg weg, de zeilen pakken wind en we gaan netjes weer vooruit richting uitgang Nije Kruspolle. Een perfecte manoeuvre en de inmiddels talrijke toeschouwers waarderen dat met een applausje.
Daarna kruist nu Margaretha de Fluessen verder op richting Heegermeer. Daar gaan we bakboord uit richting Intemasloot en daarna Gaastmeer. Daar vinden we weer een prachtig steigertje bij wat inmiddels “Pearl Bay” is gaan heten. Daar  voelen we ons verplicht om in het zonnetje de kuiptent te drogen te hangen en een afmeerborreltje te consumeren. Dat pensionadozeilen is zo slecht nog niet.
Parel in "Pearl Bay" , klaar voor de aanmeerborrel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten