Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 12 mei 2023

De Schelp

 Vrijdag 12-5-2023

Op tijd uit de klamme lappen, even onder de douche doorlopen en om 9.15 vaar ik uit. De wind staat recht in de Gouwzee dus ik motor tot net voorbij de ingang van de gemeente haven en dan kan het zeil omhoog en de motor uit. Op grootzeil en fok bij een 12kn wind is het Paard ruim bezeild, daarna afvallen tot vrijwel voor de wind.

Paard van Marken

 Ik tuig de spi schoot op en de boom, om de fok uit te bomen, tegen de tijd dat dat allemaal zit is de wind alweer gedraaid naar een bakstagwind en is het allemaal niet meer nodig. Deels op de stuurautomaat, zodat ik de handen vrij heb voor koffie en zo, deels op de hand zeilen we strak naar de westpunt van Pampushaven. Het wordt nog even spannend als ik op kruisende koers lig met een oplopend binnenvaartschip en ook met een tegemoetkomend binnenvaartschip. Eerst denk ik het op te lossen door af te vallen en dan wachten tot de oploper voorbij is, maar dan kom ik echt plat voor de wind en dat is niet fijn, temeer omdat het wel even kan duren voor die oploper voorbij is. Dus ik besluit sterk op te loeven tot halve wind, snelste koers, en dan net achter de tegenligger langs te sturen. Hopend dat de oploper dan achter me langs gaat. Altijd spannend met die binnenvaart jongens. Die varen ook veel op de automaat en moeten ook wel eens naar het toilet. Maar alles loopt zoals door mij bedacht en zonder problemen kan ik even later de koers weer verleggen naar Pampushaven. Vandaar 180° naar de IJM9 en dan oploeven naar de Hollandse brug. Heerlijk spelen en met deze wind is het ook voor een bejaarde nog leuk. 

Onder de Hollandse brug door lukt op zeil, net onder de Schelp gaat het zeil naar beneden, stootwillen aan dek en dan kan de motor aan.  Om 12.45 maak ik vast op de Schelp na 13,7nM gevaren te hebben. Ik ga nog even te water om het schoepwieltje van de log los te maken. Om 17.30 komt Edo, de eiland beheerder, om met roodwit lint de plek voor morgen voor alle North Beaches af te zetten. 

Edo zet met lint de plek voor de NB’s af


Geen opmerkingen:

Een reactie posten