Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

maandag 15 mei 2023

Terug in Warns

Maandag 15-5-2023

Om 06.30 wakker en opgestaan, boel opgeruimd koffie zetten even naar het toiletgebouw en om 07.30 ben ik klaar voor vertrek. Het havenkantoor was gister al dicht toen ik aankwam, nu gaan ze pas om 8.30 open. Daar wil ik eigenlijk niet op wachten, we betalen een volgende keer wel. 

Eenmaal buiten de haven staat er rond de 10 kn NWwind en kan ik een N koers varen. De wind is wat draaierig en ruimt uiteindelijk naar N, op het knobbelig water hobbelt de boot behoorlijk waardoor hij lastig netjes op koers aan de wind te houden is. Als alles even stabiel is kruipt ie naar de 4kn maar als de wind wat draait of even inzakt lig je bijna stil.

Het effect blijkt als ik even na 09.00 overstag ga. Mijn track van mijn nieuwe koers maakt een hoek van ca 30° met de vorige koers. Zou ca 90 moeten zijn. Dat gaat niet opschieten. Aan het eind van de dag wordt 5-6Bf voorspeld, dan wil ik al in Stavoren of Lemmer zijn. Motor aan, zeil naar beneden en koers recht naar Stavoren. De autohelm mag het werk verder doen. Zeilen is natuurlijk leuker maar ik heb geen hekel aan een stukje motoren, kan ik ook van genieten. Liever dan dat gehobbel zonder wezenlijke voortgang. Schepen van een meter of 10 hebben veel minder last van die knobbelige golfjes van het IJsselmeer maar voor een 7m schip schiet het met minder dan 10kn wind niet erg op. Gelukkig hebben we een prima dieseltje.

Als ik bijna bij de boeitjes van het Vrouwezand ben hoor ik ineens een toeter. Schuin achter loopt een Bavaria onder zeil me op. Motor wijkt voor zeil dus ik ga wat stuurboord uit en van het gas af zodat hij er langs kan. Als hij naast me zit gebaart ie met zijn armen naar bakboord en roept iets van “tack”. Kennelijk wil hij overstag begrijp ik terwijl ik achter hem langs steek om mijn koers weer te vervolgen. Als hij nu direct over stag gaat komt ie dwars voor me te liggen, de sukkel. Dus hij moet zijn manoeuvre nog even uitstellen, terwijl hij nu angstig dicht bij de Vrouwezand boeitjes komt. Slechte planning, hij had beter niet naar mij kunnen toeteren en direct overstag moeten gaan. Minder gedoe en uiteindelijk sneller voor allebei. Maar ja, …….

Bij aankomst in de kom voor de sluis van Stavoren zie ik al schepen naar buiten komen en inderdaad ik kan rechtstreeks direct invaren. Ook de brug bij Warns draait zonder wachttijd en om 13.15 lig ik in de box. Vanwege de voorspeldde harde N wind wil ik met de kont naar de wal, dus achteruit invaren. Altijd lastig met de kop op de wind. Maar het lukt in één keer, mede dankzij de buurman die op het vingersteigertje staat en behulpzaam het scheepje aanpakt en even op de plek houdt zodat ik de voorlandvasten kan vastmaken.

Daarna lunch met gebakken eieren met spek (die moeten namelijk op want anders morgen in de rugzak mee naar huis in bus en trein). Net als ik de huiken om de zeilen heb begint het eventjes te spetteren, het zet gelukkig niet door.

Morgen met OV naar huis.


1 opmerking:

  1. "Als ik solo zeil hoef ik alleen aan mezelf uit te leggen hoe het moet. En dat snap ik ! " Goed verhaal Jur van je singlehanded tocht en de gezellige NBOA BBQ. Volgend jaar zijn we er weer bij :)

    BeantwoordenVerwijderen