Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zondag 14 mei 2023

North Beach BBQ

 Zondag 14-5-2023

7 schepen melden zich zaterdagmiddag op de Schelp. De bemanning van Anam Cara heeft later op de dag om 17.00 een afspraak in den Haag en verzoekt of daarom de borrel iets eerder kan beginnen. Zo goed wil iedereen wel zijn. 




Er volgt een geanimeerde kennismaking met nieuwe scheepsbemanningen en bijpraten met de reeds bekende. Na een geweldig leuke BBQ met de bemanningen van Windroos, Madame Rosa, Windhaen, Merak, Kuum en Parel op zaterdagmiddag/avond volgt zondagochtend al vroeg het reveille met zwemmen door bemanningsleden van meerdere schepen (15°C watertemperatuur), ook de helft van de Parel bemanning zwemt, de andere helft van de bemanning bewaakt het schip intussen.

Net na 12 vertrekt Madame Rosa naar de haven van Naarden en Margaretha kan mee om daar de auto weer te pakken. Om 12.30 gooi ik Parel los en vertrek richting Noord. Ik heb nog niet besloten wat de eindbestemming voor vandaag moet zijn, Volendam, Bloqck van Kuffeler, Lelystad of Enkhuizen. Ik begin op de motor, eerst maar eens tegen de wind in onder de brug door. Kuum hijst direct buiten de Schelp het zeil en kruist en zeilt all the way naar Volendam. Hulde. Ik motor nog een stukje verder, ga bij de IJM9 stuurboord uit pal Noord en als ik over de ondieptes heen ben gaat het zeil omhoog en de motor uit. 

Een eerste slag brengt me tot Uitdam, overstag en dan lijkt Bloqck van Kuffeler bezeild. Als ik ter hoogte van de BvK ben kan ik overstag en dan met één slag naar Volendam maar de wind staat toe om in dezelfde slag in één keer door te zeilen naar Lelystad. Daar ben al lang niet meer geweest dus die wordt het. De wind varieert tussen de 5-10kn en met een snelheid van 3,5-4kn hobbelen we richting Lelystad. Als ik daar in de buurt begin te komen neemt de wind toe. Tegen 17.45 kom ik voor de sluis die al open staat. Bij het invaren gaat de brug omhoog en ik kan zo door de sluis in. Voor mij legt een Dufour, net als ik solo, probleemloos aan. Achter ons komt nog een grote Beneteau binnen, met schipper en 4 jonge knullen als bemanning aan dek. Ik heb even mijn aandacht nodig om mijn lijntje om de bolder in de muur te leggen, ik hoor wel een hoop misbaar achter me. Als ik daarna omkijk ligt de Beneteau achterstevoren aan de sluismuur. De Dufour en ik kijken elkaar aan en schudden meewarig het hoofd. Een sluis kan kennelijk ook met 4 man aan dek nog lastig zijn. Of misschien juist mèt 4 man er bij. Ik hoef alleen aan mezelf uit te leggen hoe ik het aan ga pakken en dat snap ik van mezelf. Die schipper moet aan 4 man uitleggen wat ie van plan is, 4 keer zo veel kans dat iemand het niet goed begrijpt en dus 4x zoveel kans op fouten. 

Na de sluis staat de wind schuin op kop en ik zet de fok strak bij. Ik wil naar Flevo Marina en dat is nog 2nM verder. Ik zie nu vlagen van 18kn wind op de teller. Dat is pittig om in je eentje zeil te strijken en ook bij het aanleggen kan het lastiger zijn. Ik hang alle stootwillen alvast buiten en leg alle 4 landvasten voor het grijpen. Bij de meldsteiger is gelukkig een stuk langssteiger, met de kop in de wind, vrij. Ik leg de boot stil langs de steiger, stap af en neem in één beweging het voorlandvast mee. Als die vast zit is alles onder controle en kan de rest simpel in orde gemaakt worden. Het havenkantoor is al dicht, dat moet morgenochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten