Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

woensdag 3 mei 2023

Verlengde Vlielander Balg

 Woensdag 3 mei 23

Vandaag willen we de Verlengde Vlielander Balg route proberen. Even testen of je daar nu ook nog doorheen kunt. In april 2021 hebben we dit ook gedaan en daarover een verslagje op de NBOA website gezet. https://www.nboa.nl/wp-content/uploads/2021/05/Van-en-naar-Vlieland-door-de-Verlengde-Vlielander-Balg.pdf

Als ik die nog even nagelezen had was het anders gelopen. In dit stukje staat nl dat je NAP +30 haven Vlieland nodig hebt om te passeren, doorgaans vanaf 2 uur voor HW Vlieland. 

Sam kijkt ons na als we van Vlieland vertrekken



Om exact 06.00 gooien we los in de haven van Vlieland. Eelco, onze schoonzoon is met hond Sammie gekomen om ons te helpen losgooien (zekerheid voor alles) en vanaf het havenhoofd uit te zwaaien. Vandaar varen we rechtdoor de Vlielander Balg in. Met stroom mee doen we soepeltjes 6,5 kn over de grond. In de Balg zien we dieptes van 1,8-1m, een beetje wisselend. Na de VB10 varen we pal Oost, richting IN1. Ik noteer nu steeds diepte en tijd. Op enig moment knippert de dieptemeter, kennelijk veel los zand op de bodem, en komt dan terug met een uitlezing van 1,8m. Dat blijkt niet te kloppen want even later, om 06.45 stuiteren we over de grond en lopen vast. We laten de motor in zijn werk staan en hopen met het opkomende tij weer los te komen. We liggen op de rand van het met staken gemarkeerde oesterperceel. Achter ons zien we een platbodem die onze richting opkomt maar zo te zien het Fransche Gaatje in gaat. Om 7.15 uur , een uur voor HW Vlieland, liggen we nog steeds vast. De Brandaris roept om dat er 15cm verlaging is. Als we niet los komen is er vanavond om 20.18 weer een hoog water. Dat willen we niet afwachten dus de motor gaat vol achteruit. We komen los, keren en gaan nu richting Fransche Gaatje waar we de platbodem van zoeven nog zien gaan. We volgen hem en zien dat hij bij de FG1 boei stuurboord uit gaat richting Vliestroom. Doen we ook en zo komen we een halfuurtje later als gepland toch nog in De Vliestroom en even later in het Inschot. 

Onze track bij het Fransche Gaatje


Ik check nog even in Quicktide en het klopt eigenlijk wel, het berekende HW zou NAP +43 zijn en daar gaat nog 15cm vanaf. Normaal is HW van ca NAP +70. We komen dus zomaar een 40-45cm te kort. Op moment van vastlopen hebben we volgens Quicktide NAP+23. Conclusie: De verlengde Vlielander Balg is nog steeds bevaarbaar maar je hebt nog steeds een waterstand van NAP +30 (haven Vlieland) nodig.

De wind is NO 5kn, we zetten nog wel fok en kluiver bij, die vullen zich ook maar omdat we zeker weten op het Zuid Oost Rak wantij niet willen blijven steken blijft de motor bij. Ietsje later als gepland passeren we moeiteloos het Zuid OostRak boei 19-25, bij de ZR37 en 39 is het ineens weer erg ondiep, 1m, maar om 10.30 meren we af voor de sluis van Kornwerd. Net voor 12 uur leggen we aan in Makkum, achter de viskraam waar we onze lunch scoren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten