Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

woensdag 3 juni 2020

Vlieland - Workum

Woensdag 3 juni 2020
Vlieland-Workum 30NM
Met het stellige voornemen om nu een goede planning te maken bestuderen we alle bronnen en adviezen. Bij het havenkantoor hangt een lijstje aanbevolen vertrektijden. Voor Vlieland naar Kornwerderzand via Zuidoostrak is dat 3 uur voor HW Vlieland. Onze eigen NBOA website heeft een link naar eenzelfde lijstje en dat zegt ook 3 uur voor HW Vlieland. Waarom vraag ik me af. Het is een afstand van ca 21nM, daar ben ik zeker 4-5 uur onderweg. Als ik 3 uur voor HW Vlieland vertrek heb ik in de Vliesloot maximaal stroom tegen. Als ik een uur voor LW vertrek dan heb ik de laatste ebstroom mee en draai ik rond de kentering de Vliestroom in en heb daar dan ook stroom mee. Alleen op het Zuidoostrak heb ik de laatste 7 mijl een restje van de vloedstroom tegen. We besluiten ons eigen plan te volgen en na een kopje koffie met Peter en Jolande bij ons aan boord (met 1,5m)  gooien we om 13.00 scherp los. We hebben inderdaad een restje stroom mee maar ook 20 kn NO wind recht tegen. We zetten de fok strak door en met de motor bij maken we een paar slagen. Daarna kunnen we boven de Richel langs en kan de motor uit. 20 kn wind tegen stroom op een plek waar het snel ondieper wordt levert theoretisch onstuimig water op, en die theorie klopt heel aardig. We steigeren, duiken weer in de golven, en bij iedere duik volgt er een wolk zout buiswater. Na 3 slagen kunnen we afvallen en wordt het rustiger. Ook in de Vliestroom staan flinke golven waardoor Kwikkie, ons rubberbootje, ons inhaalt en regelmatig een vriendelijk duwtje tegen ons roer geeft. Het eerste stukje Vliestroom staat er nog wat stroom tegen en met alleen fok bij levert dat, ondanks 3 knopen door het water maar 1,5 knoop over de grond op. Dat maken we straks ruimschoots goed. Volgens Quicktide kunnen we vanaf 16.15 over het wantij van het Zuidoostrak, dus eerder moeten we daar niet zijn.
Parel op het Inschot met het NAM eiland op de achtergrond

Op het Inschot zakt de wind in naar 15kn en zakt onze snelheid. We besluiten het gereefd grootzeil er bij te zetten. Als dat staat neemt de wind weer toe en lopen we 6,5- soms 7 kn over de grond. Ik verwacht verder op, in het Zuidoostraak minder stroom dus we gaan gewoon door. Als we in de buurt van het wantij komen slaat de twijfel weer toe. Op de heenweg was het niet diep genoeg. We konden toen wel door het Molenrak maar dat ligt nu recht in de wind. Uiteindelijk besluiten we vlak voor het Molenrak het zeil te strijken en op de moter het korte stuk tegen de wind in te doen. Daarna weer grootzeil met rif1 en fok. We gaan 5,5-6kn en daar blijven er ruim 5 over de grond van over. Intussen zien we wel 2 andere schepen over het wantij van het Zuidoostrak gaan. Ja, wat is wijsheid.
Met een mooie vaart zijn we even later bij de sluis van Kornwerderzand. Vlak voor de ingang van de kom draaien we de fok weg en op grootzeil stuiven we de kom in. Zodra we zicht op de brug/sluis hebben zien we dat de lichten rood groen staan, opschieten dus. Ik draai een 360⁰ rondje met de boot en op het moment dat de kop in de wind is trekt Margaretha het zeil zo snel mogelijk naar beneden. In één vloeiende beweging draaien we door richting brug en kunnen zo als laatste aansluiten in het rijtje. De sluis achter de brug staat ook al open dus we kunnen zo door. 18.30 komen we aan bij de sluis, 19.00 varen we met fok en gereefd grootzeil het IJsselmeer op. Nog 7 mijl naar Workum. Margaretha doet onderweg wat voorbereidingen voor een warme hap, 20.30 maken we vast, 20.45 schuiven we achter een warm bordje smakelijk eten. Besluit van een prachtige zeildag.

Voor de sluis van Workum, dubbel rood dus pas morgen kunnen we geschut worden.

1 opmerking:

  1. Stevige tocht Parel, ja wind tegen stroom in de Vliestroom is geen lolletje. Vrijblijvende tip: Via het Franse Gaatje. Vier uur voor HW Vlieland vertrekken. Dan in de betrekkelijk rustig water door het Franse Gaatje met opkomend water. Ben je het Gaatje door, dan hard SB uit en met de vloedstroom, via Zuidoost Rak, naar KWZ. Je vermijdt zo die rottige golven in de Vliestroom.

    BeantwoordenVerwijderen