Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

dinsdag 11 juni 2019

Terschelling

Vandaag willen we naar Terschelling, alvast een mooi plekje voor Oerol volgende week bemachtigen.
Een logische tochtplanning is met het laatste afgaand tij bij Vlieland naar buiten en met het eerste opkomende tij bij het Schuitegat weer naar binnen. Dat betekent vertrekken om 09.00 ongeveer.
Het velletje met geadviseerde vertrektijden van de haven geeft echter aan vertrek een uur voor HW Vlieland?  Wat is daarvan dan de logica, dan heb je 2x stroom tegen. Na enig nadenken zit er wel wat in. Een uur voor en na HW heb je minimale stroom en je passeert het Schuitegat, dat toch een ondiepte is, met HW.
Onze plotter heeft een kaart van 4 jaar oud en daar staat dat hele Schuitegat nog niet op. De aanloopton plaats ik in de plotter aan de hand van de coordinaten van de kaart van dit jaar, daarna gewoon tonnen volgen.
De weerberichten veranderen per uur voor wat betreft windkracht, windrichting en ook neerslag. S-morgens blijkt het vies te regenen wat de doorslag geeft, we vertrekken een uur voor HW, dus om 15.00. Het blijft inderdaad tot 14.30 afwisselend regenen en miezeren, zodra we losgooien wordt het droog. In tegenstelling tot de laatste windvoorspelling die W4 geeft waait het slechts 1-2 Bf. Dat is dus motoren al zetten we nog wel de fok bij. De af te leggen afstand is slechts 7,8 nM, een kleine 15km. De aanlooptonnen van het Schuitegat blijken precies op de verwachtte plek te liggen dus een complimentje voor de navigator.

De SG2 ligt op de juiste plek


Terschelling nadert



In Terschelling zijn alle steigerplekken bezet dus we meren af naast een stevige Westerly, volgens de havenmeester hebben we nog een dag tegoed van vorig jaar dus de eerste nacht liggen we gratis.
Op de terugweg van het havenkantoor loop ik Bart tegen het lijf, een Toerzeilvriend waar ik rond de Hiswa altijd veel kontakt mee heb.
Voorlopig liggen we hier wel een paar dagen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten