Kraksoy

donderdag 23 juli 2015

Langeoog

Zondag 19-7-2015. Spiekeroog-Langeoog 8,9nM
Zaterdag was een rustdag, boodschappendag en wandeldag op Spiekeroog. Vooral ook omdat de westenwind recht tegen is als je naar Langeoog wilt. Zondag begint met een bescheiden regenbuitje en wij met rustig opstaan en uitgebreid ontbijtje. Gezien het tij kunnen we op zijn vroegst om 12 uur weg. Wel moeten we voor 10 uur de "bad"kaart inleveren, anders zijn we onze  10€ borg kwijt. Daarna heb je geen toegang meer tot het sanitair. Dat is op Spiekeroog even niet zo handig. In veel havens koop je die kaart en lever je hem weer in via een automaat. In Spiekeroog loopt dat via de havenmeester persoonlijk, die er slechts af en toe op onregelmatige momenten is.
Langs de prikken over het wantij
Om 12.00 gooien we los, samen met nog een stuk of vier schepen. In het zeegat hebben we dik 2,5 knoop stroom tegen, en met de 6 knopen wind die er zijn komen we daar niet tegen in. Motortje dus maar even bij. In de geul naar het wantij liggen we een stuk vrijwel tegen de wind in maar met 3 knopen bootsnelheid gaan we toch met bijna 5 knopen over de grond. Het is druk, we komen een aantal schepen tegen en onze richting is een konvooi van zeker 5 schepen. Gelukkig zijn ze niet allemaal van plan om naar Langeoog te gaan.
14.15 leggen we aan. Schuin tegenover de Noordkaper Noorderzon van Joost en Gonnie. Een korte reis vandaag, met weinig wind en een miezerig regentje.
Na aankomst de kachel maar even aan (19 juli) om kou en vocht uit de boot en kleding te krijgen.
Even later zien we vreemde mensen op de boot van Gonnie en Joost... .. .. .. En bedenken dan pas dat weliswaar hun North Beach "Noorderzon" heette maar hun Noordkaper is "Jan van Gent".