Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

zaterdag 18 juli 2015

Spiekeroog



Vrijdag 17-7-2015 Wangeroog –Spiekeroog 10 nM
Vandaag de eerste dag met wantijen. Dat betekent een zorgvuldige tochtplanning. Kijkend naar de wind :  aanvankelijk 20 knopen oost, dan afnemend en draaiend naar zuid, dan toenemend west 25 knopen in de middag. Die laatste oostenwind willen we natuurlijk gebruiken om naar het westen te komen……
 En verder : Van hoe laat tot hoe laat kan ik met mijn diepgang van 0,85 over het wantij Spiekerooger Wattfahrwasser? Volgens Quicktide, als ik rekening houdt met 20cm minder water ivm. afwaaien door Oostelijke wind, kan ik van 11.50 tot 16.00 er over heen. Dat is heel ruim. Ik maak een lijstje met tochtdelen en bekijk de stroom en windrichting per deel en maak dan een tijdplan. Volgens dat plan kunnen we om 11.00 vertrekken. Klinkt nogal ingewikkeld, maar ik probeer het zo compleet mogelijk op te zetten om te kijken of alles klopt. Met een grote natte vinger kun je vast ook een eind komen.
Precies 11.00 gooien we los. Vanwege de verwachtte 20 knopen wind (5Bf) heb ik in de haven al een dubbel rif in het grootzeil gezet. Zo zijn we nogal ondertuigd en kunnen we in smalle geultjes alles goed onder controle houden. Zodra we varen zetten we de fok.
Vooral in het zeegat tussen Wangeroog en Spiekeroog staat flink stroom en daar houden we de motor bij, dan komt een stukje met de wind vrijwel recht op kop maar stroom mee, dat geeft tot onze verrassing toch nog 6 knopen over de grond. Zo zijn we veel te vroeg bij het wantij. Zodra de koers met fok bezeild is gaat de motor uit en lopen we nog een knoop of 4 richting wantij. We zijn net een Delanta gepasseerd die alleen op motor vaart en die nu ons weer inhaalt. Als hij net gepasseerd is houdt ie ineens vaart in………… Een snelle blik op de diepte meter leert dat de diepte ineens minder dan 1m. is, dat schip zit dus aan de grond. We halen snel ons zwaardje op, dat al over de grond stuitert, en sturen naar waar we meer diepte verwachten. Onze gok klopt, iets verder bij de tonnen vandaan is het net iets dieper. Zo gaan we verder. Inmiddels zijn er geen tonnen meer maar staken, stukken boom met al dan niet samengebonden takken. De diepte loopt verder terug. Bij de staakjes merken we dat het diepste deel op een meter of 6 van de staak vandaan zit. Op enig moment loopt de diepte terug naar 90cm, onze diepgang is 85cm….. houdt niet veel over…… De Delanta achter ons was los en liep weer op ons in maar zit nu weer aan de grond en kan niet verder. Halen wij het wel of blijven wij ook steken……Ja de diepte neemt langzaam weer toe en blijft het meer dan een meter. Dan zijn we het meest kritische stukje gepasseerd …..dat ging gaaf……… Nu hebben we wel stroom tegen dus het nog dubbel gereefde grootzeil gaat er ook bij. Als de wind terugloopt tot 12 knopen, loopt onze snelheid over de grond sterk terug zodat we de 2 reven   rap eruit halen. Even later wordt de wind nog minder zodat we de laatste 2 mijl met de motor bij afleggen. In de jachthaven van Spiekeroog vinden we een keurige box met de kop naar het westen. Deze middag al wordt er wind 5-6 Bf verwacht uit het westen, dus zo liggen we prima.
Aanloop van de haven van Spiekeroog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten