Vrijdag 17-7-2015 Wangeroog –Spiekeroog 10 nM
Vandaag de eerste dag met wantijen. Dat betekent
een zorgvuldige tochtplanning. Kijkend naar de wind : aanvankelijk 20 knopen oost, dan afnemend en
draaiend naar zuid, dan toenemend west 25 knopen in de middag. Die laatste
oostenwind willen we natuurlijk gebruiken om naar het westen te komen……
En verder :
Van hoe laat tot hoe laat kan ik met mijn diepgang van 0,85 over het wantij
Spiekerooger Wattfahrwasser? Volgens Quicktide, als ik rekening houdt met 20cm
minder water ivm. afwaaien door Oostelijke wind, kan ik van 11.50 tot 16.00 er
over heen. Dat is heel ruim. Ik maak een lijstje met tochtdelen en bekijk de
stroom en windrichting per deel en maak dan een tijdplan. Volgens dat plan
kunnen we om 11.00 vertrekken. Klinkt nogal ingewikkeld, maar ik probeer het zo
compleet mogelijk op te zetten om te kijken of alles klopt. Met een grote natte
vinger kun je vast ook een eind komen.
Precies 11.00 gooien we los. Vanwege de verwachtte
20 knopen wind (5Bf) heb ik in de haven al een dubbel rif in het grootzeil
gezet. Zo zijn we nogal ondertuigd en kunnen we in smalle geultjes alles goed
onder controle houden. Zodra we varen zetten we de fok.
Vooral in het zeegat tussen Wangeroog en
Spiekeroog staat flink stroom en daar houden we de motor bij, dan komt een
stukje met de wind vrijwel recht op kop maar stroom mee, dat geeft tot onze
verrassing toch nog 6 knopen over de grond. Zo zijn we veel te vroeg bij het
wantij. Zodra de koers met fok bezeild is gaat de motor uit en lopen we nog een
knoop of 4 richting wantij. We zijn net een Delanta gepasseerd die alleen op
motor vaart en die nu ons weer inhaalt. Als hij net gepasseerd is houdt ie
ineens vaart in………… Een snelle blik op de diepte meter leert dat de diepte
ineens minder dan 1m. is, dat schip zit dus aan de grond. We halen snel ons
zwaardje op, dat al over de grond stuitert, en sturen naar waar we meer diepte
verwachten. Onze gok klopt, iets verder bij de tonnen vandaan is het net iets
dieper. Zo gaan we verder. Inmiddels zijn er geen tonnen meer maar staken,
stukken boom met al dan niet samengebonden takken. De diepte loopt verder
terug. Bij de staakjes merken we dat het diepste deel op een meter of 6 van de
staak vandaan zit. Op enig moment loopt de diepte terug naar 90cm, onze
diepgang is 85cm….. houdt niet veel over…… De Delanta achter ons was los en
liep weer op ons in maar zit nu weer aan de grond en kan niet verder. Halen wij
het wel of blijven wij ook steken……Ja de diepte neemt langzaam weer toe en
blijft het meer dan een meter. Dan zijn we het meest kritische stukje
gepasseerd …..dat ging gaaf……… Nu hebben we wel stroom tegen dus het nog dubbel
gereefde grootzeil gaat er ook bij. Als de wind terugloopt tot 12 knopen, loopt
onze snelheid over de grond sterk terug zodat we de 2 reven rap eruit
halen. Even later wordt de wind nog minder zodat we de laatste 2 mijl met de
motor bij afleggen. In de jachthaven van Spiekeroog vinden we een keurige box
met de kop naar het westen. Deze middag al wordt er wind 5-6 Bf verwacht uit
het westen, dus zo liggen we prima.
Aanloop van de haven van Spiekeroog |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten