Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 17 juli 2015

NOK (Noord- Oostzee Kanaal)



14-7-2015 Laboe – Gieselaukanaal 43 nM
Vandaag is Eise, onze kleinzoon, jarig dus er moet al vroeg een sms-je naar hem toe. Dat kan makkelijk want de wekker staat vandaag op 5 uur, om 5.30 kunnen we onze douchekaart inleveren (€20 statiegeld) en om 6.00 gaan we. We willen morgen tot Cuxhaven en vandaag ongeveer de helft. Dan kom je uit op de ligplaatsen aan het Gieselaukanaal, 42nM vanaf Holtenau, waar je door de sluis moet het Noord- Oostzee Kanaal (NOK) op. Omdat je bij een sluis nooit weet hoe lang het duurt voor je er door bent en omdat we bijtijds in het Gieselaukanaal willen zijn om een leuk plekje uit te kunnen zoeken, bepalen we de starttijd op vroeg. Het mag duidelijk zijn dat we af en toe vroeg uit de veren niet direct als een straf ervaren. Integendeel, het is speciaal en we genieten, in de vroege ochtend.
Van Laboe naar de ingang van de sluis is maar 1-2nM dus om 6.30 liggen we voor de Alte Schleuse, volgens de Reeds Almanac (2008) en volgens onze ervaring van 6 jaar geleden de sluis, waar de jachten door moeten. Omdat we niet precies uit de betekenis van de getoonde lichten komen roepen we de sluis aan, om ons te melden. Nog 20 minuten geduld, dan gaat ie richting het kanaal schutten, wacht maar bij de andere jachten op de wachtplaats, zegt ie. Alle andere jachten die we zien, liggen aan een steiger en verkeren in diepe rust. Als het 7 uur is zie ik wel uit de grote sluis beroepsvaart komen, dan valt het me op dat een Duits jacht wat achter ons zat niet mee gekomen is naar de sluis, maar een eind terug lijkt te wachten. Dan komt er ineens uit mijn herinnering naar boven over wat Geert en Margreet vertelden, dat ze met de grote beroepsvaart mee geschut waren, omdat de jachtensluis buiten dienst was. Langzaam wordt ik wakker, zal maar eens  naar de grote sluis varen, om te zien of we daar misschien moeten zijn. En jawel, daar liggen een tiental jachten te wachten, kennelijk voor de sluis. En inderdaad,  10 minuten later, nadat er 2 grote schepen ingevaren zijn,  roept de sluismeester over de marifoon, dat nu “die Sportboote”  naar  binnen kunnen varen. Alles bij elkaar zijn we een uurtje na aankomst door de sluis en varen we om 7.45 het NOK in.
Dan is het verder gas open tot een 4,5 knoop en wachten tot je er bent. Onderweg komen schepen van allerlei soort langs. Een “plezierjacht” met, volgens de AIS, afmetingen 90x14m, een heuse stoomboot als rondvaartboot, diverse tankers en containerschepen, een marineschip en vele jachten. Altijd wat te zien. De diverse pontjes die het vaarwater oversteken zorgen voor een beetje spanning, gaat ie nog over voor je of wacht ie tot je gepasseerd bent. Of gaat ie net als je er aan komt en moet je in de remmen of het roer volledig om? Opletten dus.
Rond een uur of 2 draaien we het Gieselaukanaal in en vinden een prima plekje aan de steiger, waar we mooi met Joost de wal op kunnen. Hoewel het kanaal een 30m breed is en we zeker een km van het NOK afliggen, zorgen de grote passerende schepen voor zoveel zuiging dat we zeker 20cm t.o.v. de steiger zakken. Het kanaal wordt met regelmaat “leeggezogen” door grote schepen die op een km afstand passeren. De eerste keer weet je niet wat je overkomt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten