Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 1 juli 2022

Beter opletten

 Vrijdag 1juli 2022

Beter opletten!

Nadat we een wandelingetje door Thyboron gemaakt hebben en weer een lekkere Margaretha maaltijd verorberd hebben, wil Margaretha nog even zwemmen en douchen. Dapper neemt ze een duik in zee en gaat dan naar DE douche. Want er is er maar één douche, aan de openbare weg, voor alle strandgangers toegankelijk. We zien ook mensen daar even bij de hond het zand van de poten spoelen. Daarnaast zijn er 2 toiletten, ook voor alle strandgasten toegankelijk.

Later wil Jur ook nog een douche en dan blijkt het slot niet te werken. 

Dat was gisteravond.

Vanmorgen zit Margaretha vanaf de boot door de haven te kijken als haar opvalt dat er een dame, met tasje en handdoek, door de deur naast de betaalautomaat naar binnen gaat. Dan gaan er lampjes branden en Margaretha gaat, nu gewapend met de havenkaart, ook naar die deur. De deur opent met de havenkaart en daarachter: de mooiste toiletten en douches die je wensen kunt, een keukentje met waterkoker, wasmachine, droger en een soort kantine , met uitzicht over haven en strand, waar je gezellig droog en warm zitten kunt. 

Volgende keer beter opletten voordat ik mopper op gebrek aan voorzieningen.


Vandaag is Lemvig ons reisdoel. Via een smalle geul gaan we tussen ondiep platen door. Op één vrijwel droogvallende plaat ligt een hele kolonie zeehonden. De ondiepte naast de geul zorgt voor onaangename korte steile golven, een soort IJsselmeer, het is niet bezeild dus de motor moet het doen. Op enig moment merken we dat de motor niet het vermogen wil leveren dat we gewend zijn. We doen nog geen 2 knopen meer tegen de golven en de 15kn wind in. Meer gas geven levert niks op. Wellicht door het gehos en gestamp prut in het brandstoffilter, controleren als we weer aan wal liggen. Wat als ie helemaal stopt? Dan moeten we terug naar Thyboron op zeil. Het kan ook zijn dat er weer rommel en touwwerk in de schroef zit, hebben we ook al eens gehad. Maar we proberen gewoon. En het lukt. Na een bochtje in de geul kan de fok bij en wat later is het vaarwater breed en diep genoeg om te kruisen. Grootzeil erbij en motor uit. Nog steeds steile golven dus ook de kluiver uit. Nu gaat ie lopen, 15+kn wind, dit is genieten. Goeie vaart erin, boot op één oor ( nou ja, voor ons doen flinke helling), dit is genieten in optima forma. Zittend aan de lage kant kijk je mooi in de tell tales van fok en kluiver en kun je prachtig sturen om alle tailtjes naar achter te houden en de snelheid optimaal. Hier geniet ik van. 

Jur volop genietend, sturend aan de wind, zittend aan de lage kant.

En een North Beach is één van de weinige boten waar je onder helling nog comfortabel aan de lage kant kunt zitten, dankzij de diepe kuip. Wat is het toch een geweldig bootje.

Dan komen er pikzwarte luchten opzetten. Tijd om de kluiver preventief te strijken, voordat de bui losbarst. Ook een mooi moment om eens te testen of dat reven uit de kuip echt werkt. We sturen de boot aan de wind, vanuit de kuip even de kraanlijn aan, grootzeilval los en vieren tot het streepje, dan de zeilhoeklijn aan, de smeerreep doorhalen, grootzeilval weer strak, kraanlijn los en varen maar. Het werkt perfect en simpel. Alles zonder een stap te zetten. Grote dank aan Geert die het goede voorbeeld gegeven heeft. Het waait intussen meer dan 20kn dus dat rif kan blijven zitten.

Zo bruisen en kruisen we op naar Lemvig, inmiddels zijn de golven wat normaler en lopen we 5,5kn aan de wind met gereefd grootzeil en fok. Mijn dag kan niet meer stuk.

Na 17 nM lopen we om 13.30 het oude haventje van Lemvig binnen en vinden een mooie box naast een vriendelijke en behulpzame Deen. Direkt na aankomst het water in (brrr) om de schroef te controleren, helemaal schoon. Dus dat was het niet.

Aan het werk, brandstoffilter varvangen.


Na de lunch tijd om dat brandstoffilter maar te vervangen. Daar komt altijd nogal wat brandstof uit, ik snij van een spaflesje een opvangbakje zodat er (vrijwel) geen drup in de bilge terecht komt. 

Diesel opvang met een opengesneden spaflesje

Die diesel giet ik weer terug in de tank. Na wat prutsen zit het nieuwe filter (gelukkig een reserve aan boord) op zijn plek en kan de motor gestart. In de box aan de palen laat ik hem een tijdje in zijn werk op vol vermogen draaien. Na een minuutje pruttelt ie even, luchtbelletjes denk ik, daarna loopt ie netjes door en lijkt het vermogen goed te zijn. Morgen de finale test.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten