Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 29 juli 2022

Terschelling

 Vrijdag 29 juli 2022

Vertrek 5.45. Aankomst 11.30. 25nM

Zo stilletjes mogelijk knopen we voor en achter los en met minimaal motorgebruik varen we om 05.45 weg uit onze box in Jachthaven Ameland. In de luwte van de veerboot gaat het grootzeil omhoog, in het molengat de fok en de kluiver er bij. Motor uit.  Achterom kijkend zien we het silhouet van de veersteiger en jachthaven tegen de opkomende zon, een prachtige beloning voor het vroege opstaan. 

Zonsopkomst Ameland

Veersteiger en jachthaven bij het begin van de dag



Het is de vraag of we de motor kunnen missen tot aan de Blauwe Balg want LW Nes is 05.28 en we gaan flink stroom tegen krijgen. De wind is NO ca 12 knopen. Het eerste stukje lijkt het of we nog een restantje ebstroom mee hebben maar even later gaat hij zoals verwacht duidelijk tegen lopen. De wind neemt ook toe, eerst in vlagen en daarna eigenlijk continue 15-20kn. Meer dan de voorspelde 12 maar het komt ons goed uit. We doen 5-5,5kn door het water en als we in het Borndiep komen blijft daar nog een 3-3,5kn over de grond van over. Niet snel, maar genoeg, we hebben geen haast en volgens QuickTide kunnen we pas om 7.10 over het wantij in de Blauwe Balg. We blijken heel die motor niet nodig te hebben, gelukkig, het is per slot een zeilschip. Wat een uniek en zalig gevoel om 2 knopen stroom gewoon weg te kunnen zeilen en toch voldoende voortgang te maken. Zo draaien we om 8.15 de Blauwe Balg in. De wind gaat nu af en toe ook richting 25kn dus de kluiver gaat weg. Desondanks doen we soms ruim 7kn over de grond, nu hebben we stroom mee, dat mag duidelijk zijn. De geplande route snijdt vanaf de Blauwe Balg naar de Oosterom een hoek af. Op de heenweg hebben we dat ook gedaan (van Albert geleerd, vorig jaar) maar nu zitten we vroeger in het tij en ik weet niet met 100% zekerheid of er dan ook genoeg water staat. Met 20-25kn wind in de rug aan de grond lopen lijkt geen goed idee, de betonde geul is wel ietsje om maar geheel bezeild dus we kiezen voor de zekerheid van diep genoeg water. De wind is vrijwel recht van achter en de geul slingert een beetje en op enig moment is een gijp onvermijdelijk. Het was geen slecht idee geweest om vóór het wantij een rif te steken maar ja, nu gaat dat lastig op deze koers. Net als we moeten gijpen zet de wind nog een beetje door, we halen de grootschoot helemaal in, het zeil over en …. knal….. de sluiting waarmee de grootschoot aan het oog op de kuipvloer vastzit knalt uit elkaar.

Kapotte sluiting na gijp met te veel wind

 Getver. We hebben de enkele schoot nog in de hand, beide blokken zitten nu tegen de giek aan. Snel een eindje touw gezocht, er ligt altijd een stukje landvast in de ankerbak, die schoot naar binnen getrokken, onderste blok gepakt, schoot door de blokken vieren en nu kan het onderste blok met het touw weer aan het grondoog gebonden. Pfffff,  alles weer onder controle. Les geleerd: met harde wind nooit met vol tuig het wantij op, zolang er nog ruimte is eerst een rifje steken. 

Om 9.20 zijn we de O50, het wantij voorbij. Een uur na begin passeervenster, dus een uur geleden moest er al 1m water staan, tot mijn verbazing zie ik de dieptemeter teruglopen tot 90cm. Een uur geleden waren we hier gruwelijk aan de grond gelopen! 

Tussen de O26 en de O24 is altijd een lastig stukje. Er ligt nog een scheidingston O15NB12. Alle drie deze tonnen liggen vrij ver uit elkaar en de O24 ligt verstopt in een visstakenveld. Gelukkig staat er een duidelijke lijn in de plotter die de weg wijst.

Tegen 11en lopen we de havenmond in en worden enthousiast toegezwaaid door Joost en Gonnie van de Jan van Gent die juist Terschelling verlaten (op weg naar Vlieland om droog te vallen onder de Richel). 11.30 knopen we vast als 3e in de rij in het kleine boten vak in Jachthaven Terschelling. Vanaf de NB24 Yovel worden we al toegezwaaid door Erik. Welkom op Terschelling.

Parel bij het binnenlopen van Terschelling. Met dank aan Joost en Gonnie van de Jan van Gent


Tijd voor lunch en daarna een paar boodschapjes in het dorp, o.a. Stalen schuursponsjes. Jur gaat met zo’n sponsje daarna de aangroei op het roer te lijf. Ondanks de schoonmaak op Laesø en Grena is er al weer een gruwelijk grasveld gegroeid onder de boot. Met de scherpte van de stalen sponsjes en de kracht van een Jur is het snel gedaan met die aangroei.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten