Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 15 juli 2022

Naar Kerteminde met 30kn wind (7Bf)

 Vrijdag 15 juli 2022

Nog steeds veel wind in de voorspellingen, begin van de ochtend nog NW 30 kn. Daarna wat minder. We kijken het smorgens nog even aan en besluiten dan om 10 uur te gaan varen. 

Ons aanvankelijk plan was Juelsminde, vlak boven de kleine Belt, om daar ergens Windroos te ontmoeten. Maar de kortste route daarheen blijkt over een plaat van 2,5-3,5m diep te voeren. Bij windstil weer geen probleem maar niet leuk bij 25kn en golven van 2m. De veilige route gaat eerst wat oostwaarts en daarna terug naar het westen. Dat is niet bezeild met de huidige wind, en kruisen tegen 20kn in is niet leuk en kost veel tijd. Daarmee is Juelsminde eigenlijk geen optie. 

Andere en rechtere weg naar het zuiden is via de grote Belt naar Kerteminde. De koers is ruim bezeild en we gaan over diep water, ipv kritische ondieptes. In Kerteminde zijn we vaker geweest en  heeft de beste ijscowinkel in de wijde, wijde omgeving. Bijzonderheid, ze bakken de wafels/hoorntjes vers in de winkel. 

Windroos gaat ook weer zuidwaarts en die kunnen we dan onder Funen ergens ontmoeten.

Dus als we om 10.00uur losgooien is de bestemming Kerteminde. Buiten de haven blijkt dat de voorspelde 30kn nog niet helemaal over zijn. We zien voortdurend 26-28kn met uitschieters naar de 30kn, zelfs een keer 33kn in het schermpje. Met deze wind schuin van achter is zelfs een North Beach met gereefd grootzeil en fok loefgierig. Ik heb af en toe 2 handen nodig om het schip een beetje op koers te houden. We maken wel voortdurend meer dan 6kn en zien de plotter regelmatig over de 8kn schieten. Schiet wel lekker op. De golven zijn een 1,5-2m wat af en toe een flinke plens water in de kuip oplevert. Maar we hebben geen moment het gevoel dat we het niet onder controle hebben.

Tegen 15.00 draaien we de baai voor Kerteminde in, de wind is hier recht tegen dus de motor mag even helpen. Om 16.00 meren we af in een box die meer dan veel te lang is voor ons. Goed gebruik is dan om de lijnen naar de achterpalen gekruist op het schip te beleggen. Dus de stuurboordpaal naar de bakboord klamp achterop en de bb paal naar de sb klamp. Dan houd je bij dwarswind het schip beter in het midden van de box. Onze box is ongeveer 2x de scheepslengte. 

Volgens de plotter hebben we 35nM afgelegd, in 6 uur en 3 minuten, een gemiddelde snelheid van 5,8kn met een maximaal van 10,2kn. En dat mag vermeld worden. 

De tripgegevens van vandaag. De 2:22 uur stilliggen komt omdat we de instrumenten al om kwart voor 8 hebben aangezet om naar de wind te kijken en om de route in de plotter te zetten. Daarna is alles gewoon aan blijven staan.



Onze route van vandaag en overzicht waar we nu ongeveer zijn



Geen opmerkingen:

Een reactie posten