Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 8 juli 2022

Wat van het een en ander


Die prachtige Deense jachthavens.

Niet alle maar veel wel, in de Deense jachthaven staat de BBQ al voor je klaar. Als voorbeeld Hals, een clubgebouwtje, met terras, met daarop een 6 persoons kolen bbq, een grote gas bbq en een elektrische bbq. En een bordje dat iedereen, ook de gastliggers, van harte uitgenodigd is het spul te gebruiken, er ligt ook nog een zak houtskool bij. Wel zelf worstjes (polse) en bier (ol) meenemen. De bbq kruiden staan vers klaar om gebruikt te worden. 

In Nederland vind je op de meeste jachthavens bordjes “verboden te barbecuen”, ja, verschil moet er zijn.







Reefhulpje

Als ik een rif steek moet de grootzeilval zo ver gevierd worden dat het rif op de haak gezet kan worden of zoals sinds kort op Parel de lijn zeilhoeklijn voldoende doorgezet kan worden. Hoe ver moet ik vieren? Ik heb op de val een plakbandje als merk gedaan, als die voor de klem zit is er ruimte genoeg, en niet te veel, om het 1e rif te steken.


Rood merkteken op de val



Welk stopcontact?

Op veel jachthavens is een betaalsysteem per stopcontact, vaak met een kaartsysteem. Een paal met 6 stopcontacten en een betaalautomaat waar je met een havenkaart moet betalen voor het door jou gekozen stopcontact. In Thyboron deed ik mijn stekker in nr 6, betaalde, geen stroom, betaalde nog een keer, nog geen stroom. De zekering in de kast was defect. Geen stroom, weg geld. In dit soort havens is geen havenmeester aanwezig waar je verhaal kan halen. Hooguit een telefoonnummer, maar ja, in het Deens?

Soms zit het tegen, en soms zit het mee.

Ik heb aan boord een (contactloze)spanningzoeker. Als ik nu bij zo’n paal kom steek ik eerst mijn spanningzoeker in de vrije stopkontakten en vaak is er wel een die nog tegoed heeft en die pak ik dan. Eerst een tijdje gratis stroom. Als het tegoed op is check ik eerst of er wellicht aan dezelfde paal nog een werkend stopkontakt is. Zo niet dan betaal ik blijmoedig.

Spanningzoeker om te kijken of er spanning op een stopkontakt staat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten