Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 12 juli 2019

aankomst op Rügen

Woensdag 10 juli 2019
Klintholm (Denemarken) naar Hiddensee (Duitsland) 38nM

Joosje had ‘s morgens om 7 uur, voor vertrek, op het strand van Klintholm als 16-jarige haar gekke 10 minuten....rondjes rennen, helemaal blij en uiteindelijk uit de bocht vliegen met haar kromme achterpootjes en in zee belanden. Geen probleem; ze komt er blij weer uit en heeft voor vandaag haar trimuurtje wel weer binnen. Ook de rest van de dag doet ze het geweldig, als een goede rasechte scheepshond!
De wind lijkt nog niet echt wakker als we om 7.30 losgooien in Klintholm. Direct buiten de haven gaan de zeilen omhoog en voor de volgende 30 mijl varen we 120° met de wind vrijwel recht van achter. We beginnen met een ruime 10 knopen op een zeer beweeglijke zee, na enkele dagen 5-6 Bf. Een voor de windse koers levert dan een schip dat echte alle kanten op beweegt. We laten het zwaard naar beneden om het geschommel enigszins te dempen. Na enige tijd zakt de wind in en daalt onze snelheid. Niet ver van Klintholm kruisen we een veerbotenroute, van beide kanten komt er één aan. Nu is de AIS erg makkelijk. Beide ferry’s zijn op de plotter zichtbaar. Dankzij de AIS weet de plotter nu waar die schepen zitten, hoe hard ze gaan en welke koers ze voorliggen. Daarmee rekent hij allerlei interessante gegevens uit. We kijken wat de CPA (Closest Point of Approach) of te wel de passeerafstand is. Bij de een is dat 0,3nM en bij de ander 0,2nM. Onze eigen snelheid is op dat moment 2,4kn. Met die snelheid kun je wel een andere kant op sturen maar met ferrys die 20kn varen maakt dat op de passeerafstand niks uit. Ten opzichte van hun snelheid liggen wij praktisch stil, dus ze moeten er maar omheen sturen. En zo gebeurt ook. Als de wind niet direct terugkomt besluiten we de motor bij te zetten want met 2,5 knoop snelheid en 38nM te gaan kom je vandaag niet meer aan. 
Maar dan.... komt de wind toch weer terug,15 knopen!  iets meer westelijk en dat betekent dat we niet meer plat voor de wind varen maar met een bakstag windje, een stuk beter voor de snelheid.
Ook buiten de gekarteerde scheepvaartroutes kun je schepen tegen komen blijkt als er op enig moment vanuit het zuiden een coaster nadert. Even kijken op de AIS leert een CPA van 0,2nM over 10 minuten. We blijven kijken naar die CPA. Als de coaster al vrij dichtbij is  kijkt Margaretha nog eens en roept in verwarring: Hij geeft heel vreemde getallen, 153, ik snap er niks van. Onmiddellijk haal ik de bulletalie van het grootzeil en haal de grootschoot aan, loef sterk op en roep naar Margaretha, fok en kluiver aanhalen. In eerste instantie snapt ze niet wat er aan de hand is en wat ik wil. Na de manoeuvre leg ik uit dat beneden de 0,1nM passeerafstand de plotter overschakelt naar meters en dus ineens een veel groter getal geeft, 153 meter. Dat is wat erg dichtbij voor zo’n groot schip en door sterk op te loeven vaar ik parallel maar tegengesteld aan zijn koers en passeren we veilig. 
Daarna varen we verder ongehinderd met een 5 knopen richting Rügen. Tegen 14.30 zijn we bij de noordpunt van het eilandje Hiddensee en varen we zuidwaarts naar binnen. De wind is inmiddels tegen de 20 knopen en we halen de kluiver weg. Nog 5nM tot het haventje bij Vitte. De helft kunnen we nog zeilen, daarna is de route grootdeels tegen de wind in bij een zeer smalle geul, met 40 cm diepte buiten die geul, dus gaat het zeil er af en de motor aan. Dat was dit voorlaatste stuk nog even echt werken! Tegen 15.30 meren we af in de jachthaven Langeort bij Vitte, Hiddensee, eilandje horend bij Rügen.

We zijn dus in Rügen, doel van deze reis, dat kan dus worden afgevinkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten