Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

maandag 1 juli 2019

Maasholm

Zondag 30 juni
Rendsburg, Holtenau, Maasholm. 43 nM
Na rustig opstaan en Joosje wandelen gooien we om 9 uur los in Rendsburg en draaien weer het Noord Oostzee Kanaal op. De zon schijn voluit en er is vrijwel geen wind, binnen in de kajuit is het al gauw 30° en in de kuip kun je op blote voeten niet staan. We hebben ca 3,5 uur te gaan, 17.2nM. Halverwege hebben we een wel zeer indrukwekkende tegenligger, voor mijn gevoel blijft er nauwelijks ruimte over voor ons tussen schip en wal. Maar alles gaat goed.
In Holtenau  moet je voor de sluis aanleggen bij een steiger en betalen voor doorgang sluizen en kanaal. Probleem is dat er aan de steiger plaats is voor 10 boten maar dat er wel 30 boten door de sluis willen. Beroepsvaart heeft voorrang, wachttijd voor de pleziervaart aan de beurt is bedraagt ca 1,5 uur. Uiteindelijk roept de sluismeester over de marifoon om dat als de zuidersluis leeg is de pleziervaart aan de beurt is. Met een harde wind recht van achter is dat altijd spektakel. Plotseling blijkt er een schipper tussen mij en mijn voorganger in aan de kant te willen, ik geef hem ruimte en hij koerst naar de drijvende steiger en er stapt iemand af. Ik denk dat hij daar gaat liggen ga achter hem aan de kant. De man heeft echter zoveel ruimte tot zijn voorligger dat de sluismeester vanaf de kant roept dat ie verder naar voren moet. En dan moet ik er achter aan natuurlijk. Margaretha staat al op de steiger met het achterlandvast in de hand en zo loopt ze met de boot aan het lijntje en de stevige wind van achter, nog 3-4 scheepslengtes achter onze voorligger aan. 
De NOK sluizen hebben de bijzonderheid dat in de sluis houten steigers liggen die door een ketting die verticaal langs de sluismuur loopt bij de wand gehouden wordt. De ketting loopt door een gat in de steiger waardoor de steiger met het water mee omhoog en omlaag kan. Mooi systeem, klein nadeel, de houten steiger steekt slechts 10cm boven water en heeft afgeronde hoeken. Dus je stootwil ligt direct op de steiger in plaats van tussen steiger en boot. Daar hebben we wat op bedacht. Onder aan iedere stootwil binden we een zware ijzeren meerpen zodat de stootwil als een dobbertje rechtop blijft staan in het water en netjes tussen wal en schip blijft zitten.

Na de sluis kan er weer gezeild worden. De wind is inmiddels stevig vanuit het westen en blijft wel een paar dagen zo. Dat betekent in het gebied waar we naar toe willen veel wind en een ruwe zee. Daarom besluiten we de westkust van de Oostzee aan te houden en zo in de beschutting van de hoge wal richting Denemarken te varen. Eerste haven waar we heen willen is Maasholm aan de Schlei. De wind blijkt zeer stevig,15-20 knopen met uitschieters naar de 25, daarom maken we een korte tussenstop in Schilksee. Dat is het Olympiazentrum en middelpunt van de Kielerwoche die vandaag zijn laatste dag beleefd. Best druk en levendig op en rond de haven. Daarna zetten we met een rif in het zeil koers naar Maasholm, een prachtig stuk zeilen met een knik in de schoot gaan we af en toe 6 knopen. Genieten. Maasholm blijkt een vriendelijke haven bij een klein vissersplaatsje. Sfeervol en met prima voorzieningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten