Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

maandag 1 juli 2019

Wangerooge naar Cuxhaven

Donderdag 27 juni 2019
Wangerooge Cuxhaven 44 nM

Om 08.00 is het HW Wangerooge west, dan staat er veel water in de doorgang tussen Wangerooge en Spiekeroog, is er weinig stroming en dat is het geadviseerde moment om naar buiten te varen. We gooien dus om 07.30 los om na 2,7 nM bij de doorgang te zijn. In de kaart staat een waarschuwing dat de platen en ondieptes zich voortdurend verplaatsen. We volgen nauwgezet de tonnen. De wind is 15 kn recht tegen, dat betekent zeil weg en motor vol bij. Bij deze windrichting mag je in de doorgang onrust verwachten maar het komt toch nog als een verrassing. De deining in de geul is zeer behoorlijk, op een gegeven moment voel ik dat de motor inhoudt, de snelheid daalt van 4,5 naar 3 knopen. Brandstoffilter verstopt door losgekomen vuil van de dieseltankbodem?? Een bekend probleem als je in erg ruw water terechtkomt. Ik besluit geen extra gas te geven maar gewoon af te wachten en dan maar met minder snelheid naar buiten. In de geul naar buiten hadden we voor de doorgang nog 20m diepte, vlak voor de doorgang loopt dat terug naar 10m op een gegeven moment 3m, 2,8m en dan zie ik vlak voor de boot een enorme golf met een schuimkraag er boven op, op het punt van breken, zeker 2-3m hoog. Ik hoop dat er achter die breker ook nog voldoende water staat anders wordt de klap erg hard. We worden opgetild als een door een steigerend paard, dan rolt de top onderons door en duiken we weer naar beneden. De klap is enorm maar het voelt toch zeker nog als een landing in water en niet op de grond. Daarna wordt het water snel weer dieper en de de golven minder. We bereiken de Uiterton waarna we meer richting noord kunnen gaan en de koers bezeild is. Zeil omhoog en gaan. Later horen we van Geert, die voor ons uit voer, dat op deze plek zijn anker van dek sprong en de volledige ketting uitliep. Bij zo weinig diepte pakte het onmiddellijk en bleef er weinig keus, tros kappen en anker kwijt.
We kunnen een groot stuk zeilen, we gaan weliswaar niet hard maar het punt waar de stroom mee naar binnen gaat lopen is een 15nM verderop en daar hebben we 5 uur de tijd voor. De wind zakt in de loop van de ochtend in naar waarden tussen de 5-10knopen en dan loopt de bootsnelheid op knobbelig water ook snel terug. 
In het begin van de middag beweegt de boot vooral nog op en neer en nauwelijks vooruit, de motor gaat even helpen.

Zo varen we de Elbe monding in, er komt veel grote scheepvaart langs dus we varen netjes langs de tonnen aan de buitenkant van de geul. Als Cuxhaven in zicht komt is de wind op en het laatste stukje gaat op de motor. Rond 7.30 varen we de jachthaven binnen en vinden een paar mooie plekjes voor Windroos en Parel.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jur en Margaretha, mooie beschrijving van het zeegat van Wangerooge ! Was vast geen lolletje.... Ik vraag me af of het ook een optie is om pakweg een uur voor HW van Langerooge te vertrekken en dan het Wattfahrwasser onder het eiland te nemen en dan ten O van Wangerooge het (kortere) zeegat uit. Maar wellicht zijn er overwegingen om dat juist niet te doen.
    Wat jullie varen ziet er erg aantrekkelijk uit, vooral die Schlei fjord is aanlokkelijk. Goede vaart !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pakweg een uur voor HW van Wangerooge natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen