Kraksoy

Kraksoy
Parel bij Kraksoy, Noorwegen

vrijdag 26 juli 2019

Van Laboe naar Gieselau

Vrijdag 26 juli 2019
Laboe naar Gieselau kanaal.
Het Noord Oostzee Kanaal is ca. 100km lang. Dat is best een eind motoren nl ca 12-13 uur, vrij veel voor op één dag. Er zijn onderweg weinig aanleg en overnachtings mogelijkheden maar in ieder geval 2 plaatsen waar wij in het verleden gebruik van hebben gemaakt. Je kunt het kanaal grofweg in 3 gelijke stukken delen, Brunsbuttel-Gieselau, Gieselau-Rendsburg en Rendsburg-Holtenau. Op de heenweg hebben we overnacht in Rendsburg, vandaag varen we vanuit de Oostzee bij Holtenau het kanaal op en doen dan 2/3 deel om in het Gieselaukanaal te overnachten. 
Vanochtend mooi op tijd vertrokken, om 06.00 de touwtjes los. Als we de haven uitdraaien  zie ik al 2 grote vrachtschepen langskomen, die moeten misschien ook het kanaal in. Vanaf de haven in Laboe is het half uurtje motoren naar de sluis bij Holtenau, We geven wat gas bij want als er geschut wordt willen we er wel bij zijn. De twee grote vrachters gaan inderdaad stuurboord uit naar de sluis en als wij in de buurt komen hoor ik op het marifoonkanaal van de sluis dat als de “Navi Baltic”, één van de 2 vrachters, in de sluis ligt de plezierboten er achter mogen gaan liggen. Gebeurt niet vaak dat je samen met een serieus zee containerschip ( ik schat met capaciteit voor 300-400 containers) in één sluis ligt. Het schutten gaat vlekkeloos, althans bij ons en de meeste schepen, een enkeling zorgt met zijn “leermomentje” voor wat vertier voor de rest. Als de deuren weer open gaan mogen eerst alle jachten er uit, daarna het containerschip. Na de sluis leggen we aan bij het steigertje waar je betalen moet en laten daar ook Joosje nog even op de kant. Daarna gas er op en gaan, 32 nM op de motor naar onze overnachtingsplek. 
Omdat er een stevige wind staat en die meestens van achter komt zetten we de kluiver bij en die trekt er af en toe behoorlijk aan. Zeker een halve knoop snelheid kado. De “navi Baltic” is zo groot en heeft zoveel diepgang dat hij alleen in het midden van het kanaal kan varen. Kan niet uitwijken voor tegenliggers, en als die dat dan ook niet kunnen. . . . . . .  Daarom zijn er in het kanaal een aantal “passeerplekken” waar het kanaal breder en dieper is, daar moeten de grote jongens dan even wachten tot de tegenliggers gepasseerd zijn en dan kunnen ze weer verder. Zo’n oploopje grote schepen hoeft voor een klein zeilbootje geen obstakel te zijn, meestal kun je er aan de zijkant gewoon langs, het is daar veel te ondiep voor die grote jongens. Zo passeren we de Navi Baltic zeker drie keer en worden daarna weer door hem gepasseerd, want hij loopt net een knoopje harder als wij. Om 13.45 zijn we bij onze bestemming. 
Het Gieselau kanaal verbindt de Eider met het NOK en komt met een sluisje uit op een zijarm van het NOK. Het is geen jachthaven of zo maar voor de sluis zijn een paar steigers waar je kunt wachten tot je door het sluisje kan, maar het wordt ook veel gebruikt om te overnachten door mensen die door het NOK gaan. Er is op de kant bij de sluiswachter een toilet, meer voorzieningen zijn er niet. Maar dit is wèl een paradijselijke plek!
Hoewel de steiger meer dan een kilometer bij het NOK vandaan ligt is de zuiging van een passerend zeeschip goed te merken. Eerst wordt er water ingestuwd, we gaan op zeker moment zeker 50cm omhoog, daarna zak je bijna een meter omlaag en dan weer terug naar normaal nivo. Als je hier met het vastmaken van je landvasten geen rekening mee houdt heb je grote kans op schade want het hele gebeuren gaat allerminst ongemerkt voorbij. Lange lijnen!
Het is zomers weer met een brandende zon. 

Op de boot is alleen binnen schaduw maar de temperatuur loopt daar aardig op. Eenmaal op de plek van bestemming is nadat de boot aan kant is en Joosje het gras heeft gesnoven, het eerste wat we doen een duik in het koele water. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten